Вверх

10 фактів про експорт зерна України XIX століття, які варто знати

14 липня 2016   Ігор Гошовський

У XIX столітті експортери українського зерна стикалися з тими ж проблемами, що й сьогодні. Намагалися переконати владу знизити тарифи на логістику, страждали від дефіциту потужностей перевалки в пікові періоди і насилу домагалися дозволу на днопоглиблення річок.

10 фактів про експорт зерна України XIX століття, які варто знати

Тарифи і митниця

У 1884 році на європейський ринок зерна з великими партіями зайшли США. Це спричинило тривогу в українських виробників. Вони почали вимагати від уряду пільг, щоб протистояти зерновий «окупації» Європи Америкою. Однією з ключових вимог було зменшення вартості перевезень. «Пуд американського зерна, доставлений з Чикаго до Ліверпуля, коштує 28 копійок, тоді як стільки ж ми платимо за пуд зерна, перевезеного з Гайсина до Одеси», — писав подільський підприємець Бонавентура.

Зростанню торгівлі через чорноморсько-азовські порти України сприяло надання низки привілеїв. Так, в 1782 році царський уряд видав розпорядження про зменшення митних зборів у цих портах на чверть. Маніфестом від 1817 року Одесі «подаровано» на 30 років порто-франко, тобто право безмитного вивезення і ввезення товарів.

Пуд американського зерна, доставлений з Чикаго до Ліверпуля, коштував 28 копійок, тоді як стільки ж платили за пуд зерна, перевезеного з Гайсина до Одеси

Louis Dreyfus

«Луї Дрейфус» стала першою компанією з четвірки нинішніх найбільших світових зернотрейдерів, яка зайшла в українські порти. Французи в 1898 році відкрили представництво в Скадовському порту, який в той час був значною зерновою гаванню.

43% світового врожаю

Співвідношення врожайності зернових України та країн західної Європи за 200-300 років майже не змінилося. Україна за цим показником з XVI-го до початку XIX століття відставала від Англії в 2,1 разу, Франції — в 1,5 разу і програвала навіть Скандинавії (!) — в 1,3 разу. Але цей недолік компенсували величезні площі обробітку земель. Так на українських землях збирали 43% світового врожаю ячменю, 20% пшениці і 10% кукурудзи. Для порівняння, зараз в Україні виробляється лише 3% світової кукурудзи і 2,5% пшениці.

Фрахт і логістика

Питання стану доріг та придатності русла річок для судноплавства було надзвичайно болючим. До спорудження залізниці 25% зерна надходило в причорноморські порти річками. На середину XIX століття чумаки постачали до Одеського порту ...

Продолжить чтение...

Качественная независимая журналистика может существовать благодаря поддержке читателей, поэтому продолжение этого материала доступно только нашим подписчикам.

Если вы уже подписаны Войдите в систему
Для юридических лиц Заполните форму
Консультация: [email protected]
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.

Коментарі


Коментувати