Вверх

Два капітани в одному порту: чому так і у кого які функції

18 лютого 2019   Ігор Гошовський, Андрій Мурасвький

Тепер у морських портах офіційно працюють по двоє капітанів. Один — від АМПУ, а інший — від Державної служби безпеки на транспорті. Ми спробували розібратися, хто за що відповідає і чому так сталося.

Два капітани в одному порту: чому так і у кого які функції

На фото: Дмитро Петренко, голова Державної служби морського та річкового транспорту України

Учасники портового ринку України дивуються. Тепер в морських портах офіційно працюють по двоє капітанів. Один — від АМПУ, а інший — від Державної служби безпеки на транспорті. При цьому не зрозуміло, хто за що відповідає. Конфлікт інтересів виник після того, як Державна служба морського та річкового транспорту захотіла забрати повноваження капітанів під своє управління, а міністерство не захотіло звільняти діючих капітанів.

У прес-службі АМПУ на запит сайту «Порти України» відповіли, що зараз у Міністерстві інфраструктури триває робота щодо перерозподілу функцій між АМПУ і ДСМРТУ. «Фахівці АМПУ розробили і надали свої пропозиції щодо цього питання робочій групі, яка сформована при міністерстві. Ці пропозиції передбачають, що АМПУ згідно чинного законодавства виконує функції забезпечення безпеки мореплавства, а контрольно-наглядові дії повинні перейти до ДСМРТУ», — розповіли в адміністрації.

Кілька років тому вже були спроби вивести службу в окрему структуру. Однак представники портів тоді змогли довести керівництву профільного міністерства помилковість такого рішення.

Про реформу капітанії портів чиновники знову заговорили активно в 2017 році. Раніше капітанії морських портів України були структурним підрозділом Адміністрації морських портів України (АМПУ). Радою капітанів портів було запропоновано організувати державне підприємство «Служба капітанів портів», яке перебувало б у прямому підпорядкуванні ДСБТ. За ідеєю реформаторів, цей крок дозволить налагодити якісне надання адміністративних послуг та усуне корупційні ризики. Передбачається, що до структури цієї організації увійде також Інспекція дипломування моряків.

Два роки в Мінінфраструктури діяла робоча група з питань діяльності капітанів морських портів. Розробили проекти нормативних документів, які розділять функції капітанів морських портів.

В Морський палаті України говорять про поділ функції забезпечення (Harbour Master) і функції нагляду (Port Authority)

Служба капітанів повинна залишитися у складі Адміністрації морських портів України. Передача її Державній службі з безпеки на транспорті може призвести до негативних наслідків для галузі і безпосередньо позначиться на стабільності роботи вітчизняних портів — пишуть в листах президентові, прем'єр-міністрові і голові Верховної Ради, вказує Координаційна рада голів профспілок морського транспорту України.

В Морський палаті України кажуть, що необхідно на законодавчому рівні чітко розділити функції забезпечення (Harbour Master) і функції нагляду (Port Authority). Під функції нагляду повинні перейти деякі функції капітанів портів, такі як Port state control, видача дипломів, паспортів моряків тощо.

Невластиві функції з видачі морських дипломів і паспортів повинні перейти до Морської адміністрації. Там же повинні бути і всі функції Порт Стейт Контролю.

Дмитро Барінов, Перший заступник глави Державна служба Морського та річкового транспорту України:

«До реформи капітанії, один суб'єкт управління поєднував в собі функції, що суперечать одне одному. Нагляд і контроль — це виключно державні функції, а ось забезпечувати їх може і повинен господарський суб'єкт. І раніше капітан порту здійснював все це. Його призначав міністр, потім капітани порту перейшли в структуру АМПУ. Але такий підхід управлінсько не ефективний. Не повинно так бути, коли капітан поєднує в собі державну функцію, оглядаючи судно, дозволяючи його вихід, а потім отримує зарплату в АМПУ, зацікавленої у зростанні судноходів і сплаті зборів.

Нарешті ці функції розділили, залишивши функції нагляду і контролю за капітаном порту, який входить тепер до складу Морської адміністрації. Він не втручається в господарську діяльність АМПУ, а перевіряє, контролює, вживає заходів, якщо є загроза для безпеки мореплавства. У АМПУ залишається функція забезпечення. Є лоцмани, служба регулювання руху, буксири, причали. Вони визначають, до якого причалу судно за яким вантажем підійде, чи є він, чи сплачені збори, чи є вільні буксири і лоцмани тощо. Це все функції підприємства, якому держава довірила своє майно, щоб воно ефективно ним розпоряджалося і заробляло гроші. А Морська адміністрація тільки за безпекою стежить.

До реформи в капітанію, яка була в складі АМПУ, входив дипломно-паспортний відділ. Всі моряки отримували тут паспорти моряків, підтвердження до диплому тощо. Але знов-таки, цю функцію повинна здійснювати лише держава, а не підприємство, яке є господарським суб'єктом. Тепер цю функцію виконує дипломно-паспортний відділ у складі служби капітана порту Морської адміністрації. Держслужбовець відповідає всім критеріям закону про держслужбу, у нього відповідальність аж до кримінальної за порушення. І ці держслужбовці, які оглядають судна або підписують документи моряків, є посадовими особами центрального органу виконавчої влади — Держслужби морського та річкового транспорту України.

Невизначеність виникла тому, що капітанів порту, до того, як вони стали держслужбовцями і на них стали поширюватися положення Закону України «Про державну службу», призначав і звільняв міністр. АМПУ не може самостійно їх звільняти. Морською адміністрацією відповідно до вимог Закону про держслужбу був проведений відбір на конкурсній основі, три етапи, все прозоро, з відеофіксацією процесу, із залученням експертів. Відібрали людей на посади капітанів портів, вони пройшли спецперевірку, всім вимогам встановленим законами відповідають. Ми їх призначили.

Ми провели в Одесі на базі АМПУ плідну нараду за участю всіх призначених капітанів, всіх представили, поставили першочергові завдання. Реформа завжди пов'язана з відмовою від чогось старого на користь нового. Згоден, що це не завжди просто і вимагає певної адаптації. Тому є шорсткості і можливі непорозуміння, бо не всі можуть сприйняти такий темп змін. Це тільки збоку може здаватися, що прийшов новий капітан, а попередній передав йому всі справи і пішов. Тепер інший функціонал. І брак інформації — велика проблема. Будемо ще більше приділяти увагу роз'яснювальній роботі».

В'ячеслав Кисловський, віце-президент Морський палати України:

«Морська Палата України конструктивно підтримувала і підтримує створення ЦОВВ у вигляді Морської адміністрації. Однак механізм поділу функцій і повна закритість і не публічність дій керівництва Морської адміністрації викликають крайнє занепокоєння. По суті керівництво Морської адміністрації пішло шляхом повного ігнорування національного законодавства. Таким чином, після незаконного конкурсу на зайняття посад капітанів морських портів з незаконним зниженням кваліфікаційних вимог до вказаних посад, відбулися незаконні дії щодо їх призначення. В результаті з'явився правової нонсенс у вигляді двох капітанів портів.

З огляду на повне правове свавілля і відмову Морської адміністрації від конструктивного співробітництва з Морською палатою, ми вирішили діяти в правовому полі і звернулися до суду. Ми оскаржуємо в судовому порядку проведення конкурсу щодо призначення нових капітанів порту. Відповідно до Кодексу торговельного мореплавства України та Закону «Про морські порти України», капітанів морських портів призначає Міністерство інфраструктури, а не Морська адміністрація, тому і конкурс повинно було провести міністерство.

З'ясувалося, що вимоги до конкурсу на зайняття вакантних посад капітанів морських портів були занижені. Капітаном порту може бути особа зі стажем роботи капітаном не менше п'яти років — це Положення про капітана морського порту і службу капітана морського порту. У конкурсних же вимогах було зазначено тільки два роки. Конкурс проводиться на зайняття вакантних посад капітанів, але вони заповнені і не є вакантними.

Те, що тепер в портах є відразу двоє капітанів порту, створює хаос. Капітани іноземних суден не розуміють цих змін. Судновласники шлють запити, вказівки якого з двох капітанів потрібно виконувати. Все це загрожує, в числі іншого, судновими розглядами. Чому не відпрацювати все, не зробити необхідну підготовку, а потім вже проводити конкурси тощо?

Адже необхідно внести зміни до Кодексу торговельного мореплавства України, Закону України «Про морські порти України», Кодексу України про адміністративні правопорушення, Закону України «Про транспорт» та Водного кодексу України. А не просто поміняти в нормативно-правових актах словосполучення «Укртрансбезпека і Укрморрічінспекція» на «Морська адміністрація», як це було зроблено».

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.

Коментарі


Коментувати

Whoops, looks like something went wrong.

1/1 ErrorException in compiled.php line 7512: file_put_contents(): Only 0 of 355 bytes written, possibly out of free disk space

  1. in compiled.php line 7512
  2. at HandleExceptions->handleError('2', 'file_put_contents(): Only 0 of 355 bytes written, possibly out of free disk space', '/home/runsite2/ports.com.ua/www/bootstrap/cache/compiled.php', '7512', array('path' => '/home/runsite2/ports.com.ua/www/storage/framework/sessions/xhy1TZQ6DHUnUeP8KEIO0Zq2Yz5PRKOUM2oZ6le3', 'contents' => 'a:5:{s:6:"_token";s:40:"JJR8ZrUH9Qfqbq4hbZ3G8a2LaYVgz74tTUFRirf2";s:6:"locale";s:2:"uk";s:9:"_previous";a:1:{s:3:"url";s:95:"https://ports.com.ua/uk/articles/dva-kapitana-v-odnom-portu-pochemu-tak-i-u-kogo-kakie-funktsii";}s:9:"_sf2_meta";a:3:{s:1:"u";i:1553229493;s:1:"c";i:1553229493;s:1:"l";s:1:"0";}s:6:"_flash";a:2:{s:3:"old";a:0:{}s:3:"new";a:0:{}}}', 'lock' => true))
  3. at file_put_contents('/home/runsite2/ports.com.ua/www/storage/framework/sessions/xhy1TZQ6DHUnUeP8KEIO0Zq2Yz5PRKOUM2oZ6le3', 'a:5:{s:6:"_token";s:40:"JJR8ZrUH9Qfqbq4hbZ3G8a2LaYVgz74tTUFRirf2";s:6:"locale";s:2:"uk";s:9:"_previous";a:1:{s:3:"url";s:95:"https://ports.com.ua/uk/articles/dva-kapitana-v-odnom-portu-pochemu-tak-i-u-kogo-kakie-funktsii";}s:9:"_sf2_meta";a:3:{s:1:"u";i:1553229493;s:1:"c";i:1553229493;s:1:"l";s:1:"0";}s:6:"_flash";a:2:{s:3:"old";a:0:{}s:3:"new";a:0:{}}}', '2') in compiled.php line 7512
  4. at Filesystem->put('/home/runsite2/ports.com.ua/www/storage/framework/sessions/xhy1TZQ6DHUnUeP8KEIO0Zq2Yz5PRKOUM2oZ6le3', 'a:5:{s:6:"_token";s:40:"JJR8ZrUH9Qfqbq4hbZ3G8a2LaYVgz74tTUFRirf2";s:6:"locale";s:2:"uk";s:9:"_previous";a:1:{s:3:"url";s:95:"https://ports.com.ua/uk/articles/dva-kapitana-v-odnom-portu-pochemu-tak-i-u-kogo-kakie-funktsii";}s:9:"_sf2_meta";a:3:{s:1:"u";i:1553229493;s:1:"c";i:1553229493;s:1:"l";s:1:"0";}s:6:"_flash";a:2:{s:3:"old";a:0:{}s:3:"new";a:0:{}}}', true) in FileSessionHandler.php line 83
  5. at FileSessionHandler->write('xhy1TZQ6DHUnUeP8KEIO0Zq2Yz5PRKOUM2oZ6le3', 'a:5:{s:6:"_token";s:40:"JJR8ZrUH9Qfqbq4hbZ3G8a2LaYVgz74tTUFRirf2";s:6:"locale";s:2:"uk";s:9:"_previous";a:1:{s:3:"url";s:95:"https://ports.com.ua/uk/articles/dva-kapitana-v-odnom-portu-pochemu-tak-i-u-kogo-kakie-funktsii";}s:9:"_sf2_meta";a:3:{s:1:"u";i:1553229493;s:1:"c";i:1553229493;s:1:"l";s:1:"0";}s:6:"_flash";a:2:{s:3:"old";a:0:{}s:3:"new";a:0:{}}}') in compiled.php line 12345
  6. at Store->save() in compiled.php line 12165
  7. at StartSession->terminate(object(Request), object(Response)) in compiled.php line 2531
  8. at Kernel->terminate(object(Request), object(Response)) in index.php line 58