Вверх

Вантажообіг портів України 2018: головні тренди

11 лютого 2019   Наталя Риженкова

Три чверті вантажів оброблено приватними операторами, 70 відсотків перевалки йде на експорт

Вантажообіг портів України 2018: головні тренди

Вантажообіг портів України 2018: головні тренди

11 лютого 2019 Наталія Риженкова

Три чверті вантажів оброблено приватними операторами, 70 відсотків перевалки йде на експорт

У 2018 році перевалка вантажів у морських портах України досягла 135,2 млн тонн. Уже другий рік поспіль перевалка вантажів у портах виходить в плюс після п'ятирічного періоду з 2012 по 2016 роки, коли динаміка була негативною. Минулого року збільшення вантажопотоку було зафіксовано за чотирма основними номенклатурами, які забезпечують 71,4% перевалки: аграрна продукція, руда, металопродукція, контейнерні перевезення. Причому основними драйверами зростання вантажообігу за підсумками минулого року стали контейнери і чорні метали, які забезпечили приріст вантажопотоку на 4,318 млн тонн. Найбільші втрати сталися в перевалці вугілля і будівельних вантажів, де скорочення склало 3,946 млн тонн.

Порти і стивідори

Велика частина вантажів в українських портах переробляється приватними операторами — 101,816 млн тонн або 75,3% від загального обсягу. У тому числі приватними портовими операторами через причали АМПУ минулого року було перероблено 52,510 млн тонн (37,8% загального обсягу). У портовій галузі триває тенденція зростання приватного сектора в перевалці вантажів і поступове зниження частки державних стивідорів, що входять до структури управління Мінінфраструктури. Управління державними компаніями досить забюрократизоване, їм не вистачає гнучкості, повноважень і мотивації приватних стивідорів, тому за останні п'ять років частка держстивідорів у загальному вантажообігу скоротилася на 17%. Сьогодні вона становить 24,7% або 33,354 млн тонн.

Найбільшими державними стивідорними компаніями є ДП «МТП «Южний», ДП «МТП «Чорноморськ», ДП «Маріупольський МТП» та ДП «Ізмаїльський МТП».

З 13 українських морських портів 10 перевалюють понад мільйон тонн. Незважаючи на загальне зростання вантажообігу, у 2018 році позитивних результатів вдалося досягти тільки чотирьом портам — «Чорноморськ» (+25%), Миколаїв (+24,1%), Рені (+18,5%) і «Южний» (+1,9%).

Найбільше скорочення вантажопотоків у СМП «Ольвія» — 3,936 млн тонн. Але це, скоріше, нюанси статистики, а не реальне погіршення роботи порту. З квітня 2018 року вантажопереробка компанії «Ніка-Тера» та суднобудівного заводу «Океан» перестала враховуватися в даних порту «Ольвія». Тепер ці цифри з'явилися у статистиці Миколаївського порту, що додало йому 5,402 млн тонн. А в порту «Ольвія» в грудні почав приймати судна новий оператор — компанія «Єврозовнішторг», що в перспективі дозволить збільшити річний обсяг перевалки зернових вантажів в порту до 4 млн тонн.

Минулого року помітно зменшилися вантажопотоки в азовських портах — Маріупольському (на 626,61 тис. тонн) і Бердянському (на 585,2 тис. тонн). Причина — безпідставні затримки і огляди суден, що прямують до цих портів через Керченську протоку, береговою охороною прикордонної служби ФСБ РФ, а також обмеження габаритів для суден при проходженні їх під Кримським мостом. Частково вантажопотік цього регіону тепер обробляється в Миколаївському та Одеському портах.

Незважаючи на труднощі, порти Азовського моря продовжують відігравати велику роль у розвитку бізнесу на сході України, в портах триває реалізація інвестиційних проектів. Так, у Маріуполі будується зерновий термінал потужністю 2,5 млн тонн. У порту Бердянськ триває реконструкція причалів, оновлено близько 90% залізничної колії. У плані розвитку порту — реконструкція морського зернового терміналу «Бердянський завод підйомно-транспортного устаткування» та будівництво додаткових потужностей зернового терміналу «Нова Хортиця».

Найбільший і наглибоководніший порт України — порт «Южний» — забезпечує перевалку третини всіх вантажів, що проходять через вітчизняні порти — 42,702 млн тонн, +1,9% до минулого року (з урахуванням групи ТІС). На сьогодні «Южний» — єдиний порт у Чорноморсько-Азовському басейні, який здатен приймати судна вантажопідйомністю понад 200 тис. тонн і максимальною осадкою 18,5 м.

Основу вантажопотоку порту формують руда (17,59 млн тонн, -1,1%), хлібні вантажі (8,062 млн тонн, -7,2%) і вугілля (6,2 млн тонн, -13,3%). Як бачимо, по всіх чільних вантажах сталося падіння. Наростити перевалку порту вдалося за рахунок збільшення більш ніж удвічі обсягів переробки чорних металів (2,855 млн тонн, +139,3%) і контейнерних вантажів (1,703 млн тонн, +86,7%).

Дві найбільші стивідорні компанії в акваторії порту «Южний», як і в цілому в Україні, — це компанії «ТІС» (25,037 млн тонн, +0,1%) і ДП «МТП «Южний» (12,302 млн тонн, +7,4%).

Другий за обсягами вантажообігу в Україні — Миколаївський порт (19,84 млн тонн, +15,5%). Порт спеціалізується на перевалці хлібних вантажів (13,176 млн тонн, +44,5%). Питома вага хлібних вантажів у загальному вантажообігу порту зросла до 45,1%. Збільшилася перевалка чорних металів (2,889 млн тонн, +16,2%) і рослинної олії (2,52 млн тонн, +9%). Обсяги перевалки руди залишилися майже на рівні попереднього року (5,075 млн тонн, — 0,7%).

Провідні стивідорні компанії, що займаються перевалкою в акваторії Миколаївського порту, — «Ніка-Терра» (5,211 млн тонн), Миколаївський глиноземний завод (5,123 млн тонн, +0,3%) і «Грінтур-Екс» (3,815 млн тонн, +2,9%).

Один із найбільших в Україні Одеський порт скоротив вантажообіг на 10,1%, до 21,698 млн тонн. Падіння обсягів відбулося в основному за рахунок скорочення перевалки чорних металів (3,969 млн тонн, -23,2%), хлібних вантажів (6,891 млн тонн, -0,9%), нафти і нафтопродуктів (1,033 млн тонн, -44%). В Одеському порту домінують контейнерні вантажі (7,543 млн тонн, +8,2%). Вони складають 35% загального вантажообігу порту.

З 15 стивідорних компаній порту лідирують: ДП «КТО» (4,598 млн тонн, +13,4%), «Бруклін-Київ Порт» (3,071 млн тонн, +5,1%) і «Бруклін-Київ» (2,408 млн тонн, -37,9%).

Порт «Чорноморськ» наростив обсяг переробки вантажів на 25%, або на 4,31 млн тонн. Основну надбавку дали контейнерні вантажі. Тут теж є нюанси зі статистикою: з початку року АМПУ почала включати переробку вантажів Чорноморського рибного порту до звітних даних порту «Чорноморськ», що дало додатково 3,655 млн тонн. Основні вантажі, з якими працює порт, — хлібні (9,219 млн тонн, +13,5%), руда (1,912 млн тонн, +79,4%) і автомобілі (1,831 млн тонн, +51,5%).

Серед 11 стивідорних компаній порту лідирують: ДП «МТП «Чорноморськ» (6,849 млн тонн, -3,6%), «Трансбалктермінал» (4,103 млн тонн, +11,2%), «Іллічівський зерновий термінал» (3,420 млн тонн, +1,9%).

Структура вантажопотоків

Основним напрямком перевалки вантажів в українських портах залишається експорт. У загальній структурі перевалки його частка становить ...

Продолжить чтение...

Качественная независимая журналистика может существовать благодаря поддержке читателей, поэтому продолжение этого материала доступно только нашим подписчикам.

Если вы уже подписаны Войдите в систему
Для юридических лиц Заполните форму
Консультация: pr@runsite.com.ua
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.

Коментарі


Коментувати

Whoops, looks like something went wrong.

1/1 ErrorException in compiled.php line 7512: file_put_contents(): Only 0 of 339 bytes written, possibly out of free disk space

  1. in compiled.php line 7512
  2. at HandleExceptions->handleError('2', 'file_put_contents(): Only 0 of 339 bytes written, possibly out of free disk space', '/home/runsite2/ports.com.ua/www/bootstrap/cache/compiled.php', '7512', array('path' => '/home/runsite2/ports.com.ua/www/storage/framework/sessions/aNDFEITBDRbS0Ug47hFeWutPp5k215LizUMxLoeQ', 'contents' => 'a:5:{s:6:"_token";s:40:"xBb3WR3K6zJI5vitxF9QxHISc59a0MZyzxo8rDLU";s:6:"locale";s:2:"uk";s:9:"_previous";a:1:{s:3:"url";s:79:"https://ports.com.ua/uk/articles/gruzooborot-portov-ukrainy-2018-glavnye-trendy";}s:9:"_sf2_meta";a:3:{s:1:"u";i:1553230159;s:1:"c";i:1553230159;s:1:"l";s:1:"0";}s:6:"_flash";a:2:{s:3:"old";a:0:{}s:3:"new";a:0:{}}}', 'lock' => true))
  3. at file_put_contents('/home/runsite2/ports.com.ua/www/storage/framework/sessions/aNDFEITBDRbS0Ug47hFeWutPp5k215LizUMxLoeQ', 'a:5:{s:6:"_token";s:40:"xBb3WR3K6zJI5vitxF9QxHISc59a0MZyzxo8rDLU";s:6:"locale";s:2:"uk";s:9:"_previous";a:1:{s:3:"url";s:79:"https://ports.com.ua/uk/articles/gruzooborot-portov-ukrainy-2018-glavnye-trendy";}s:9:"_sf2_meta";a:3:{s:1:"u";i:1553230159;s:1:"c";i:1553230159;s:1:"l";s:1:"0";}s:6:"_flash";a:2:{s:3:"old";a:0:{}s:3:"new";a:0:{}}}', '2') in compiled.php line 7512
  4. at Filesystem->put('/home/runsite2/ports.com.ua/www/storage/framework/sessions/aNDFEITBDRbS0Ug47hFeWutPp5k215LizUMxLoeQ', 'a:5:{s:6:"_token";s:40:"xBb3WR3K6zJI5vitxF9QxHISc59a0MZyzxo8rDLU";s:6:"locale";s:2:"uk";s:9:"_previous";a:1:{s:3:"url";s:79:"https://ports.com.ua/uk/articles/gruzooborot-portov-ukrainy-2018-glavnye-trendy";}s:9:"_sf2_meta";a:3:{s:1:"u";i:1553230159;s:1:"c";i:1553230159;s:1:"l";s:1:"0";}s:6:"_flash";a:2:{s:3:"old";a:0:{}s:3:"new";a:0:{}}}', true) in FileSessionHandler.php line 83
  5. at FileSessionHandler->write('aNDFEITBDRbS0Ug47hFeWutPp5k215LizUMxLoeQ', 'a:5:{s:6:"_token";s:40:"xBb3WR3K6zJI5vitxF9QxHISc59a0MZyzxo8rDLU";s:6:"locale";s:2:"uk";s:9:"_previous";a:1:{s:3:"url";s:79:"https://ports.com.ua/uk/articles/gruzooborot-portov-ukrainy-2018-glavnye-trendy";}s:9:"_sf2_meta";a:3:{s:1:"u";i:1553230159;s:1:"c";i:1553230159;s:1:"l";s:1:"0";}s:6:"_flash";a:2:{s:3:"old";a:0:{}s:3:"new";a:0:{}}}') in compiled.php line 12345
  6. at Store->save() in compiled.php line 12165
  7. at StartSession->terminate(object(Request), object(Response)) in compiled.php line 2531
  8. at Kernel->terminate(object(Request), object(Response)) in index.php line 58