Вверх

Контейнерні порти Європи показують стабільне зростання

26 березня 2019   Марк Шевченко

Обсяг оброблених вантажів залишається ключовим показником ефективності для портів. У той час як інші показники, які стосуються логістики, екологічності, інновацій, набувають все більшого значення, спостереження за динамікою переробки вантажів за певний період не втрачає актуальності.

Контейнерні порти Європи показують стабільне зростання

Аналітик Тео Нотебум на сайті Port Economics коментує рейтинг 15 найбільших контейнерних портів ЄС. У наведеній таблиці зведені дані про контейнерну переробку цих портів у 2018 році в тисячах TEU. Таблиця також включає показники зростання контейнерообороту у відсотках у порівнянні з 2017 і 2007 роками. Що показують цифри?

Минулого року 15 найбільших портів ЄС продемонстрували зростання на 4,8% – майже таке ж, яке був зареєстроване в 2017 році (4,6%). У 2015 році в топ-15 контейнерних гаваней Європи спостерігалося невелике зниження трафіку – на 1,6% у порівнянні з 2014 роком. У 2016 році було зафіксоване помірне зростання на 2,1%.

2018 рік приніс зростання переробки контейнерів, що виражається двозначною цифрою, в Гданську, Піреї і Барселоні, тоді як італійський контейнерний хаб Джоя-Тауро скоротив контейнерооборот на 6%. Німецькі Гамбург і Бремерхафен втратили невеликий обсяг трафіку, а переробка контейнерів у Гаврі і Генуї залишилася практично на рівні позаминулого року.

Роттердам і Антверпен демонструють стабільне зростання впродовж останніх років. У 2018 році контейнерооборот у цих гаванях виріс на 5,7% і 6,2% відповідно. За попередніми даними, контейнерооборот Валенсії, найбільшого контейнерного порту Середземного моря, показав аналогічну динаміку.

Всього топ-15 контейнерних портів ЄС наростили контейнерооборот на 26% між докризовим 2007 і 2018 роками. Тільки в 2 з 15 портів у 2018 році зареєстрований контейнерооборот, показники якого нижчі, ніж були в 2007 році: Джоя-Тауро і німецький Гамбург (втім, дані за 2018 рік для британських портів Фелікстоу і Саутгемптон – поки попередні). Цифри Гамбурга – третього за величиною контейнерного порту Європи (-11,7% у порівнянні з 2007 роком) – контрастують із моделлю зростання, що спостерігається у двох найбільших європейських контейнерних портах ЄС, де обсяги контейнерообороту виросли за вказаний період приблизно на 35-36%. Розрив між Роттердамом і Антверпеном нині складає майже 3,5 млн TEU, тоді як Антверпен обробляє майже на 2,5 млн TEU більше, ніж Гамбург. Нещодавні зміни в графіках роботи сервісів найбільших альянсів, а також проект поглиблення і розширення дельти Ельби в районі порту покликані допомогти Гамбургу в 2019 році продемонструвати здорове зростання. Всього в трьох найбільших портах Європи опрацьовано понад 34 млн TEU у 2018 році (+4,1%) або 45% сукупного контейнерообороту 15 топ-портів.

Польський порт Гданськ на Балтиці увійшов до топ-15 – завдяки вражаючим показникам зростання у річному обчисленні: більш ніж на 23% в 2018 році і 21,6% в 2017 році. (Зверніть увагу, що в 2018 році Санкт-Петербург обробив 2,13 млн TEU, проте до рейтингу контейнерних портів ЄС він увійти не може зі зрозумілих причин).

Непогане зростання контейнерообороту показав португальський Сінеш – 5%, але, тим не менш, переробивши 1,75 млн TEU, порт випав із рейтингу найбільших 15 європейських портів. Нагадаємо, що Сінеш увійшов до цього списку тільки в 2016 році, потіснивши бельгійський Зебрюгге, який раніше посідав 15-е місце (1,6 млн TEU у 2018 році, +5,2%). У 2007 році на 15-му місці рейтингу була румунська Констанца, яка перерабила тоді 1,41 млн TEU.

Жодних змін у першій четвірці європейських портів у 2018 році не відбулося (всі вони належать до ланцюжка портів, умовно званого Гамбург – Гавр). Проте, Валенсія, Пірей і Альхесірас швидко скорочують розрив з Бремерхафеном. Сьогодні аналітики прогнозують, що іспанська Валенсія увійде до топ-4 не пізніше нинішнього або 2020 року. Продовжує покращувати показники Пірей, який у 2018 році піднявся на два рядки в рейтингу і посів 6 місце. Нагадаємо, що в 2007 році Пірей у рейтингу взагалі був відсутній.

Барселона зараз є 9-м найбільшим контейнерним портом у Європі, тоді як два роки тому вона перебувала на 13-му місці. Нарешті, варто згадати, що в 2018 році марокканський контейнерний хаб Танжер-Мед обробив 3,47 млн TEU. З уведенням в експлуатацію нових контейнерних терміналів, Танжер-Мед продовжує залишатися основним конкурентом європейських транспортних хабів у регіоні Гібралтарської протоки, таких, як Альхесірас, Валенсія і Сінеш.

15 найбільших контейнерних портів ЄС в 2018 р., 1000 TEU

Місце в рейтингу 2018 р.

Місце в рейтингу 2017 р.

Місце в рейтингу 2007 р.

Порт

Контейнерооборот в 2018 р.

Зміна у % 2018 р. до 2017 р.

Зміна у % 2018 р. до 2007 р.

1

1

1

Роттердам

14513

+5,7

+34,5

2

2

3

Антверпен

11100

+6,2

+35,8

3

3

2

Гамбург

8730

-1,0

-11,7

4

4

4

Бремерхафен

5467

-1,3

+11,8

5

5

8

Валенсія

5104

+5,6

+67,7

6

8

-

Пірей

4908

+20,9

+257,5

7

6

6

Альхесірас

4772

+8,9

+39,5

8

7

7

Фелікстоу*

4161

-

-

9

10

10

Барселона

3423

+15,3

+31,1

10

9

12

Марсашлок

3310

+5,1

+74,2

11

11

9

Гавр

2884

0,0

+9,3

12

12

14

Генуя

2609

-0,5

+40,7

13

13

5

Джойя-Тауро

2301

-6,0

-33,2

14

14

13

Саутгемптон*

1995

-

-

15

-

-

Гданськ

1949

+23,3

+1911,4

Топ-15

77227

+4,8

+26,0

Топ-3

34343

+4,1

+19,0

*попередні дані

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.

Коментарі


Коментувати