Вверх

Коронавірус вносить корективи в теорію і практику морського права

14 лютого 2020   Артем Сергієв

Аналітики очікують «значною мірою» переривання бізнесу з боку коронавірусу і повідомляють, що вони вже починають бачити заяви про форс-мажорні обставини з боку китайських компаній, які беруть участь у міжнародних перевезеннях і торгівлі.

Коронавірус вносить корективи в теорію і практику морського права

Круїзний лайнер Westerdam приблизно з 2000 пасажирами і членами екіпажу, незважаючи на відсутність на борту підтверджених випадків захворювання на коронавірус 2019 nCoV, влада чотирьох країн і острова Гуам не пустила до своїх портів. Тепер судно-блукач взяло курс на Камбоджу, яка поки не відмовила офіційно.

Історія з круїзним лайнером Diamond Princess, який, фактично, перетворився в карантинну в'язницю для 3,7 тис. осіб у порту Йокогама (Японія), і кількість тих, що заразилися, на ньому продовжує зростати.

Масовий інтерес ЗМІ до заходу в Одеський порт контейнеровоза CMA CGM Ural під прапором Мальти, у шістьох членів екіпажу якого зафіксували високу температуру, коли судно заходило до одного з портів Шрі-Ланки наприкінці січня, й ретельна перевірка екіпажу українськими санітарними службами.

Ці новини добре ілюструють той факт, що в умовах, коли Китай фактично заблокований, а решта світу перебуває у стані підвищеної готовності для виявлення і швидкого реагування на ознаки нового коронавірусу, судноплавство стикається із заворушеннями в безпрецедентних масштабах, порівнянними з військовими діями на величезній території.

Вперше виявлений наприкінці грудня 2019 року, вірус виник із внутрішнього китайського міста Ухань, столиці провінції Хубей, але швидко поширився країною, а потім і по всьому світу, що спонукало Всесвітню організацію охорони здоров'я оголосити спалах як надзвичайну ситуацію.

Аналітики очікують «значною мірою» переривання бізнесу з боку коронавірусу і повідомляють, що вони вже починають бачити заяви про форс-мажорні обставини з боку китайських компаній, які беруть участь у міжнародних перевезеннях і торгівлі.

Бет Бредлі і Джон Агапітос із міжнародної юридичної компанії Hill Dickinson вже попередили судноплавну галузь про необхідність підготуватися до тих же проблем, які виникали під час попередніх спалахів серйозних захворювань, таких як інші коронавіруси або Ебола, в разі загострення проблеми. Водночас юристи з Reed Smith стверджують, що розумно очікувати затримок постачань унаслідок спалаху коронавірусу, який може вплинути на чартерні партії, коносаменти, угоди щодо суднобудування і угоди про купівлю-продаж суден, а також інші документи. У цій ситуації, на думку експертів і юристів, відразу кілька факторів набувають важливого значення для оцінки ризиків.

Портова безпека

Оператори суден, фрахтувальники і брокери повинні розглянути низку важливих договірних питань. Наприклад, наскільки безпечний порт запланованого завантаження або вивантаження? У Hill Dickinson зазначають, що фрахтувальники зобов'язані призначити безпечний порт, і що ризики для екіпажу можуть зробити порт небезпечним навіть у тому випадку, якщо немає ризику реального пошкодження судна. «Отже, заразна хвороба може юридично зробити порт небезпечним», - вважають вони. Однак додають, що нині вірус не перебуває на стадії, коли він може зробити порт небезпечним, і що серйозність спалаху повинна значно зрости, перш ніж власники зможуть розумно відмовитися від заходу до запланованих або призначених портів.

Положення «безпечного порту» необхідно оцінювати в кожному конкретному випадку, виходячи з того, що, хоча ВООЗ оголосила цей спалах таким, що являє небезпеку, вона водночас рекомендувала не обмежувати поїздки або торгівлю.

«Визначення «небезпеки» потерпілого порту може виявитися важким і буде залежати від фактів, беручи до уваги ситуацію, що розвивається. Якщо власник відмовляється слідувати вказівкам фрахтувальника без достатніх підстав, фрахтувальник може в принципі мати право вимагати відшкодування збитків і, можливо, навіть розірвати угоду, якщо поведінка власника може бути визнана негативною», - вважає Вай Юе Лох, керівник пекінського офісу компанії Ince.

Карантин і гроші

Друге міркування стосується карантину і того, як це вплине на оренду і час простою. Для суден із чартерним часом власник відповідатиме за карантин будь-якого члена екіпажу, який заразився. Якщо хвороба виникає в результаті виконання замовлення фрахтувальника, власник може зажадати від фрахтувальника відшкодування витрат на репатріацію, медичні витрати і пов'язані з цим витрати, але це буде залежати від умов чартеру і розподілу ризику, який вони передбачають. Очікується, що положення відповідно до статуту рейсу буде таким же, як і щодо відхилення з метою порятунку життя.

Виявлення випадків або спалаху на борту судна в порту може призвести до карантину. Потім причал не діятиме протягом періоду карантину з неминучою втратою доходу від інших суден. Зазначається, що, хоча відповідний судновласник теоретично несе відповідальність перед портом за послуги, та/або відповідний уряд може надати певну підтримку, все ж для порту існує ризик зазнати значних комерційних втрат, залежно від умов, узгоджених між портом і судновласником.

Для портів буде важливо швидко діяти, тісно співпрацювати з владою і обмежувати потенційні зони втрат. У зв'язку з цим, як, наприклад, у випадках затримання кораблів, наприклад, порти можуть застосовувати переміщення суден на альтернативні стоянки або причали, коли це можливо.

Крім того, і у випадках, коли судна розміщуються протягом тривалого періоду часу, слід пам'ятати про вимоги порту відновити відповідний причал у справний стан за допомогою днопоглиблювальних робіт тощо.

«Хоча важко зрозуміти, як вірус може призвести до загального карантину великого порту, де заражене судно може бути ізольованим від інших суден, тобто у контексті сучасних темпів зараження. Значне зростання спалаху, збільшення частоти зараження або смертельних випадків може змінити ставлення громадськості. Навіть за нинішньої захворюваності вірусом менші порти з меншою кількістю причалів і меншим робочим простором, ймовірно, можуть зазнавати найгіршого впливу, ніж ті, у яких є можливість маневру», - вважають Тоні МакДонах і Колін Лоуел з британського відділення Hill Dickinson.

Форс-мажор: за і проти

Третє міркування - це те, що в дійсності означає заява про форс-мажори. У компанії Ince вважають, що, з огляду на нещодавню заяву ВООЗ, форс-мажорні обставини, швидше за все, будуть «все більше припускатися і на них буде посилатися постраждала сторона». Дійсно, Рада зі сприяння міжнародній торгівлі Китаю (CCPIT) оголосила, що буде пропонувати «форс-мажорні сертифікати» підприємствам у Китаї, які постраждали від спалаху.

«Що стосується англійського права, форс-мажор - це сутність контракту», - ідеться в ньому. «Як правило, сторона, яка прагне використовувати форс-мажорну обмовку, несе тягар демонстрації такого:

  • Вона не могла виконати свої зобов'язання у зв'язку з відповідною подією.
  • Неможливість виконання була поза її контролем.
  • Не було жодних розумних кроків, які сторона могла зробити, щоб уникнути події або її наслідків».

Карантин порту або його частини органами влади, швидше за все, буде вважатися випадком форс-мажору. Якщо порти самі оголошують порт закритим повністю або частково, то їх активність може бути покарана. Їх рішення може бути оскаржене контрагентами за контрактом, і, якщо буде визнано, що вони перебільшили загрозу, вони можуть нести відповідальність за шкоду. Тому тісні зв'язки порту з владою доцільні, і, якщо влада буде брати участь у закритті порту або його частини, тим краще.

«Відповідно, порти можуть уникнути відповідальності перед клієнтами. Але як бути з їх втратою доходу?» - запитують Тоні МакДонах і Колін Лоуел з британського відділення Hill Dickinson.

Затримки в постачанні можуть призвести до проблем і у логістичних операторів, експедиторів та інших компаній, які несуть відповідальність за вчасну доставку вантажів. Так, міжнародний страховий клуб TT Club випустив застереження про те, що до таких компаній можуть виставлятися претензії за недоставку вчасно вантажів або за їх неналежну якість.

На думку юристів клубу, головна порада транспортним операторам полягає в тому, щоб заздалегідь виявляти ініціативу для інформування клієнтів про форс-мажорні ситуації, які викликані поширенням коронавірусу.

Крім того, за повідомленням рейтингового агентства Fitch, із посиланням на відкриті джерела, частина китайських імпортерів СПГ вже оголосили форс-мажор за контрактами на постачання скрапленого газу, що може призвести до скасування до 70% танкерних постачань СПГ за підсумками лютого 2020 року.

А ось експерти Hill Dickinson вважають малоймовірним, що будь-яка конкретна ситуація потрапить у сферу дії форс-мажорних обставин, якщо формулювання цього пункту не буде складене досить широко. «Тим не менше, якщо спалах у майбутньому загостриться і/або будуть впроваджені заборони на поїздки, питання про те, чи є вона форс-мажорною подією, можуть вийти на передній план», - зазначають вони.

Проте, Вай Юе Лох, Чеанг і Ван з Ince «настійливо рекомендують» переглянути існуючі контракти для виявлення будь-яких потенційних ризиків і ризиків, що виникають у зв'язку з економікою, ситуацією, що розвивається, і що будь-які нові укладені контракти повинні включати чіткі і чітко розроблені положення для розподілу потенційних ризиків залежно від ситуації між зацікавленими сторонами.

А що у нас?

Нам не вдалося виявити дискусій серед українських фахівців, які б стосувалися обговорення юридичних або економічних аспектів можливого виявлення вірусу в українських портах або на кордоні.

Станом на день виходу статті, уряд вирішив не відправляти літак за українськими громадянами, які перебувають в осередді інфекції і теоретично є, як мінімум, носіями вірусу. Тому офіційних випадків захворювання в Україні поки не зафіксовано.

Втім, другою причиною цього статусу країни є відсутність тест-систем, здатних визначити саме коронавірус 2019 nCoV.

Водночас, можливо, це пов'язано із заходами, проведеними АМПУ з кінця січня, з метою недопущення завезення через державний кордон у морських портах і поширення на території України випадків захворювань, спричнених коронавірусом 2019 nCoV. Філіями ДП «АМПУ» спільно з іншими державними органами запроваджено комплекс епідеміологічного нагляду і профілактичних заходів. Дії виконуються відповідно до вимог Міжнародних медико-санітарних правил (ММСП 2005) та Наказу Міністерства охорони здоров'я від 24.01.2020 № 185.

Повідомляється про те, що:

  • налагоджена взаємодія з Лабораторним центром МОЗ, Держпродспоживслужбою та іншими контролюючими службами з контролю транспортних засобів та осіб, які прибувають до портів з-за кордону;
  • визначені конкретні профілактичні заходи, які виконуються філіями ДП «АМПУ»;
  • налагоджена система моніторингу і визначено відповідальних осіб у філіях ДП «АМПУ»;
  • організовано інформаційне забезпечення суб'єктів господарювання у портах щодо протидії випадкам захворювань, спричиненимх новим коронавірусом 2019 nCoV;
  • відпрацьовано взаємодію між капітанами суден і суб'єктами господарювання з метою своєчасного інформування про протиепідемічні заходи в портах.

Порядок дій при контакті з екіпажами і пасажирами суден, які здійснюють міжнародне судноплавство, оформлений у вигляді пам'ятки і доведений до всіх служб і портових операторів.

У ньому особливо наголошується, що:

  • у разі, якщо на судні були присутні представники Китаю або судно перед цим заходило до портів поблизу Китаю, вільна практика не працює і триває комісія. Лікар санітарно-епідеміологічної станції піднімається першим;
  • якщо на судні є хворі, воно ставиться на рейд. Після цього агент відправляє на борт судна катер з лікарем. Після медичного огляду приймається рішення про захід судна до порту і/або його постановку на певну карантинну стоянку і тимчасове місце ізоляції виявлених хворих;
  • аналіз ризиків проводить санітарно-епідеміологічна станція (СЕС) і Державна служба України з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів (Держпродспожівслужба).

У будь-якому випадку, Україна не ізольована від проблем глобалізації, однією з яких є поява і швидке поширення мутацій вірусів, здатних впливати, як тепер з'ясовується, на логістику і світову економіку. Чим раніше подібні правові проблеми стануть предметом обговорення фахівців, тим краще Україна буде готова до нових викликів.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.

Коментарі


Коментувати