Вверх

Хто, скільки і чого перевіз річками України у 2018 році

23 січня 2019   Андрій Муравський

Хто, скільки і чого перевіз річками України у 2018 році

 

6 березня у Києві відбудеться «Річковий форум 2019». Перед заходом ми опитали учасників ринку річкових перевезень про підсумки минулого року, яких показників вони досягли і як змінюється вантажна база.

У 2018 році Дніпром було перевезено близько 9,9 млн тонн вантажів. За інформацією Адміністрації морських портів України, це на 22,4% більше, ніж роком раніше, коли транспортували 8,1 млн тонн. Взагалі ж за останні п'ять років перевезення зросли більш ніж удвічі — в 2014 році Дніпром транспортували 4,3 млн тонн, в 2015-му — 5 млн тонн, в 2016-м — 6,4 млн тонн. Крім того, як підрахували «Порти України», в 2018 році Південним Бугом річковий флот перевіз не менше 850 тис. тонн вантажів.

Найбільші гравці на внутрішніх водних шляхах України — компанії «Укррічфлот» і «Нібулон».

Як повідомили «Портам України» в «Укррічфлоті», за минулий рік власним флотом компанія перевезла 2,4 млн тонн вантажів (основні — метал, пісок і зерно), що на 4% вище показників минулого року. «Це без урахування внутрішньопортових перевезень в Миколаївському та Херсонському морських портах, рейдових операцій», — уточнив начальник комерційного департаменту Дмитро Ягелло. І додав, що річкові порти, які належать компанії, перевалили в цілому 4,1 млн тонн вантажів.

Читайте також Вантажі «вприглядку»: як Україна і Білорусь розвивають річкове сполучення

У судноплавній компанії «Нібулон» підрахували, що за період навігації внутрішніми водними шляхами перевезли понад 2,8 млн тонн вантажів, що перевищує показник попереднього року на 24%. Зокрема, Дніпром було перевезено понад 1,9 млн тонн вантажів (+24%) і близько 600 тис. тонн — Південним Бугом (+37%). Решта 300 тис. тонн — перевезення на зовнішній рейд по БДЛК.

Основні вантажі — зернові. Але крім цього «Нібулон» перевіз і 219,6 тис. тонн інших вантажів, що більш ніж на 70% вище показників 2017-го. «У 2018 році структура і обсяг перевезення інших вантажів значно розширилися. Зокрема, сьогодні ми, крім зерна, займаємося перевезенням херсонських кавунів і динь, металу, будівельних матеріалів (піску, паль тощо), вугілля. А в листопаді флот компанії освоїв перевезення великогабаритних вантажів, а саме печі для випалення залізорудних порід», — повідомили в компанії.

Зернові вантажі

У 2018 році річковики перевезли Дніпром понад 3,1 млн тонн зернових вантажів, у той час як роком раніше — 2,6 млн тонн (+15,3%). Крім того, 850 тис. тонн склали перевезення зернових на Бузі. «Нібулон» транспортував Дніпром понад 1,7 млн тонн зернових, «Укррічфлот» перевіз в каботажі 500 тис. тонн такоих вантажів.

Зростанню перевезення зернових посприяло і поповнення флоту, здатного працювати в каботажі. Так, «Нібулон» спустив в 2018 році на воду два стометрових несамохідних судна вантажомісткістю по 5000 тонн і два багатоцільові буксири потужністю 3500 к.с. Як запевняє заступник директора судноплавної компанії «Нібулон» Олександр Тарановський, крім додаткових одиниць флоту, на обсяги перевезень річками вплинуло також формування ефективних баржо-буксирних складів і максимальне використання вантажомісткості несамохідних суден у залежності від наявних рівнів води на річках.

Компанія «Грейн-Трансшипмент» закінчила цього літа модернізацію баржі «Грейн-1» місткістю 1000 тонн і трьох буксирів. Plutus і Zeus — буксири-штовхачі змішаного плавання (річка-море), потужністю 2400 к.с., довжиною в 34,4 м, шириною 11,5 м, з осадкою 2 м. Буксир «Алый» здатний тягнути баржі до 2500 тонн і виконувати морські буксирування. Всього ж власний флот компанії дозволяє перевозити до 20 тис. тонн одноразово.

Водними шляхами «Грейн-Трансшипмент» транспортувала у 2018 році понад 300 тис. тонн вантажів. «Безпосередньо на Дніпрі ми перевалили минулого року понад 60 тис. тонн. Також ми відновили перевезення зерна з елеватора в Новій Одесі, який розташований на річці Південний Буг, кінцевим пунктом доставки зернових був Одеський морський порт. Востаннє раз зерно на елеваторі в Новій Одесі відвантажували на баржу в 2011 році», — розповів «Портам України» директор компанії Олександр Григоренко.

Комерційний директор «Грейн-Трансшипменту» Євген Ігнатенко поділився планами будівництва серії з восьми барж місткістю 3100 тонн і осадкою 3,1 метра. «Програма буде реалізовуватися в Ізмаїлі компанією «Дунайсудносервіс», де ми і модернізували свої буксири і баржу. Цього року також буде введений в експлуатацію буксир Zeus», — сказав він.

На річці з'явилися і нові гравці. Минулого року на Дніпро прибули буксири та баржі холдингу «Агровіста» (група компаній «Уаком» і «Гермес-Трейдинг»). Холдинг придбав два буксири в Європі ще у 2017 році, вони спустилися Дунаєм в Ізмаїлу, де і проходили модернізацію. «У вересні на Світловодський річковий термінал прийшов перший склад з буксира і трьох барж, а через місяць другий буксир привів ще дві баржі вантажопідйомністю по 2000 тонн. Тепер баржо-буксирний флот Світловодського річкового терміналу складається з двох буксирів потужністю 2800 к.с. кожен і чотирьох барж типу Європа-2Б загальною вантажомісткістю 8000 тонн. Це дозволить перевозити щомісяця 16 тис. тонн зернових вантажів. Ми розраховуємо, що в подальшому придбаний флот буде робити за рік 14-15 рейсів і дозволить нам перевозити щорічно близько 100-110 тис. тонн вантажів», — зазначив директор компанії «Гермес-Трейдинг» Юрій Скічко.

«В цілому зі Світловодського річкового терміналу на залізничний, автомобільний і річковий транспорт в 2018 році відвантажили 177 тис. тонн, що на 5% більше у порівнянні з 2017 роком, коли було перевантажено 169 тис. тонн. На річковий транспорт відвантажили понад 93,2 тис. тонн, що на 12% більше показників 2017 року (майже 83 тис. тонн)», — розповів комерційний директор« Гермес-Трейдингу» Михайло Єгоров.

«Баржо-буксирний флот був укомплектований і були оформлені всі необхідні документи ближче до початку листопада. До кінця навігації буксир «Гермес-2» і чотири баржі встигли зробити три кругорейси і перевезти близько 24 тис. тонн кукурудзи зі Світловодська до Миколаєва для перевантаження як на пароплави, так і на морський термінал. Іншу частину своїх вантажів і вантажів клієнтів річкового терміналу в 2018 календарному році транспортували зафрахтованим флотом. «Гермес-1» з початку жовтня працював у тайм-чартері і зробив кілька рейсів. Орієнтовно перевезли 31,5 тис. тонн пшениці, ячменю, кукурудзи інших компаній. Зерно доставляли з Благовіщенки, Кам'янки, Мишуриного Рогу до Очакова для дозавантаження панамаксів на рейді», — уточнив він.

Крім того, восени перевозити зерно Дніпром почало ТОВ «Аскет-Шиппінг». Як повідомив «Портам України» заступник директора компанії Андрій Харченко, з вересня по кінець грудня компанія завантажила на Дніпрі 11 суден, відвантаживши у цілому понад 26 тис. тонн. «Ми почали перевозити зерно, ріпак і шрот зі своїх річкових терміналів у Запоріжжі і Дніпрі до морських портів і на рейдову перевалку», — розповів Харченко.

«Річкова логістика розвивається. Хотілося б подякувати за співпрацю колегам із компаній «Порто-Шиппінг», «Укррічфлот», «Кофко», «Бунге», «Нібулон», «Судосервіс», — зазначає керівник «Гермес-Трейдингу» Юрій Скічко.

«Багато невеликих компаній сумніваються, чи возити свої вантажі водою, продовжуючи сподіватися на залізницю. Цей сумнів — найстрашніший ворог, через нього вони втрачають прогнозовану доставку вантажу до будь-якого порту України. Адже найважче — це почати!», — запевняє в свою чергу комерційний директор компанії «Грейн-Трансшипмент» Євген Ігнатенко.

Метал

Металопродукції Дніпром було в 2018 році перевезено близько 1,3 млн тонн (+6,7%). Значна частина — це відправки «Запоріжсталі». Як повідомила прес-служба меткомбінату, у 2018 році він збільшив відвантаження продукції річковим транспортом на 17,6% — до 674 тис. тонн. Основний партнер «Метінвесту» — «Укррічфлот», який і доставляє його вантажі, а також перевантажує їх у своїх річкових портах.

Але навесні «Метінвест» почав співпрацювати з компанією «Нібулон». З Кам'янського вантаж для подальшого перевантаження на морські судна доставлявся баржами до порту «Южний». У зворотному ж напрямку відправляли вугілля. З квітня по листопад судноплавна компанія перевезла майже 177,2 тис. тонн таких вантажів, в тому числі близько 120,3 тис. тонн металу і 57 тис. тонн вугілля, що «значно перевищило планові обсяги».

Крім того, внутрішніми водними шляхами користувалася і компанія «Феррекспо», відправляючи баржами з Полтавського ГЗК до Ізмаїлу окатиші. Хоча в основному «Феррекспо» доставляє до морських портів свої вантажі залізничним транспортом, такі перевезення у компанії вважають альтернативними.

Будматеріали та інше

Найбільша частина вантажоперевезень — будівельні матеріали. І минулого року (як і позаминулого) вони дали зростання — 5,4 млн тонн (+22,6%). Втім, до цієї ж категорії чиновники включають «інші вантажі». На третину зросла доставка річковим транспортом нафтопродуктів — 69,1 тис. тонн проти 48,2 тис. тонн роком раніше.

Окремо варто відзначити перевезення річковим транспортом мінеральних добрив. Так, у березні минулого року імпортер добрив «Одеса Агрохім» (нині — «Белор Україна») вперше доставив їх по Дніпру. У 2017 році компанія придбала та відремонтувала танкер «Одіссей І» ємністю 500 тонн, і саме це судно доставило з Херсона до Запоріжжя першу партію добрив.

Як повідомив керівник компанії Тарас Іващенко, за підсумками 2018 року «Белор Україна» транспортувала по українських річках близько 25 тис. тонн міндобрив. «До Запоріжжя ми доставили 2000 тонн КАС і 9000 тонн аміачної селітри, в тому числі 2800 — безпосередньо з Грузії. Туди доставили 1100 сульфату амонію і 1400 тонн потрійного суперфосфату. До Горішніх Плавнів доставили 5000 тонн аміачної селітри, з яких 2000 тонн — безпосередньо з Грузії. До Дніпра доставили 3000 тонн аміачної селітри. Крім того, 3700 тонн селітри доставили до Вознесенська», — перерахував Іващенко. І уточнив, що власним судном возив тільки КАС, а селітру, сульфат і потрійний суперфосфат — зафрахтованим флотом (баржоскладами і суховантажами).

«Компанія «Белор Україна» розглядає річкову логістику як стратегічно важливу для доставки українським фермерам міндобрив. Ми плануємо розвивати свою присутність в Запорізькому річковому порту, Дніпрі та Кременчуці. Це великі аграрні регіони, де є високий непокритий попит», — додав він.

Контейнерні перевезення

Але на тлі позитивної динаміки падіння показали контейнерні перевезення: якщо в 2017 році річками транспортували 1948 контейнерів, то минулого року — лише 75 одиниць. Хоча роком раніше перспективи цього сегмента виглядали більш райдужно — «Укррічфлот» поставив на каботажну лінію, де уже працював теплохід «Механік Черевко» дедвейтом 3800 тонн, друге судно — Dnipro Line дедвейтом 3200 тон, і за підсумками року було зростання у порівнянні з 2016- м, коли Дніпром транспортували 1711 контейнерів. Як відзначили в компанії, спроможність каботажного лінії (Дніпро — чорноморські порти) — до 1800 TEU на місяць, але вона не використовується «в силу економічних причин».

За даними «Портів України», значну частину контейнерів, які перевозилися в 2016 році, становили контейнери з вантажами компанії «Інтерпайп» — 1528 контейнерів (близько 37 тис. тонн). Але вже в 2017 році їх стало менше практично удвічі — 826 контейнерів (близько 18,8 тис. тонн).

Контейнери з річки перейшли на залізницю. Термінал в Дніпрі з морськими портами пов'язує залізнична контейнерна лінія, яка замикається на «ТІС - Контейнерний термінал». Це спільний проект «Укррічфлоту» з компаніями ТІС і Maersk Line. Спеціальний контейнерний поїзд місткістю 100 TEU долає 630 км відстані за 19 годин. По п'ятницях щотижня відправляється потяг з ДРП, а по понеділках — з «Южного». Провізна спроможність поїзда на місяць — 800 TEU. Як уточнили «Портам України» в компанії «Укррічфлот», судна-контейнеровози перейшли «на інші напрямки».

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.

Коментарі


Коментувати