Вверх

Польща готує удар по приватних зернових терміналах у портах

18 листопада 2019   Ігор Гошовський

Якщо потужності зернових портових терміналів країни завантажені на рівні 44%, то саме час будувати ще один такий термінал, але вже за державні кошти. Так вважають в уряді Польщі. Здається, це найбільш дивний проект, який бачила Балтика за останні роки.

Польща готує удар по приватних зернових терміналах у портах

На фото: перевалка зерна у Гдині

Уряд Польщі вирішив, що країні терміново необхідний державний зерновий термінал у порту. В опозиції назвали це економічним невіглаством, але скандальний термінал, схоже, все-таки буде і почне відправляти на експорт зерно та іншу агропродукцію вже наступного року.

Коштами з Євросоюзу Польща за останні десятиліття зуміла повністю модернізувати свою транспортну інфраструктуру, включаючи морські порти і під'їзні шляхи до них. Інвестиції в розвиток зернових терміналів були приватними і на сьогодні повністю задовольняють поточний експорт агропродукції. При цьому, останні кілька років експорт зерна через морські порти Польщі знижується до рівня всього 5% від всієї перевалки.

План Ардановскі

Утім, міністр сільського господарства Польщі Ян Ардановскі оголосив у Сеймі, що вже цього року почнеться будівництво ще й великого державного портового терміналу для перевалки зерна, який буде обслуговувати виключно польських великих виробників і фермерів. За словами чиновника, причиною виникнення такого проекту є гострий дефіцит потужності існуючих зернових терміналів у країні, що, втім, міністр ніяк не обґрунтував цифрами.

«Минулого року експорт польської сільськогосподарської продукції досяг 30 млрд євро. Польща дуже добре працює на міжнародних ринках і все ще шукає нові. Є приватні термінали, які самі вирішують, з ким вони будуть працювати, а з ким ні, тому ми вирішили створити державний порт для перевалки зерна та іншої сільськогосподарської продукції (...) Це вирішить проблему, тому що організовані групи фермерів, великих виробників зможуть продавати свою продукцію через цей державний порт», — наголосив міністр.

Раніше Ардановскі нарікав на те, що польські виробники змушені відправляти свою продукцію на експорт навіть через німецькі порти.

Ардановскі сказав, що для цих інвестицій вже вибрано місце — з хорошим підхідним шляхом для великих суден, з дорожньою та залізничною інфраструктурою. Міністр наголосив, що перша частина інвестицій вже реалізується — Krajowa Spółka Cukrowa будує цукровий бункер. Ця державна компанія планує перевалювати через нього 300 тис. тонн цукру.

Здивування на ринку

«Заява міністра може свідчити про його велике неуцтво в питаннях портової інфрастурктури» — з таким посланням вийшло кілька матеріалів в економічних журналах Польщі. Адже всі зернові термінали, що працюють у польських портах, є публічними і вони жодним чином не дискримінують своїх нинішніх або потенційних клієнтів, оскільки живуть за рахунок того, що займаються продажем своїх послуг із перевалки, а не сільськогосподарської продукції.

Наприклад, у Гдині, найбільшому польському зерновому порту, що обслуговує 64% перевалки всієї агропродукції, яка іде на експорт морським шляхом, жоден із трьох терміналів не належить до жодної з груп виробників або трейдерів.

При цьому складський і перевалочний потенціал, який існує нині у портах Польщі, не використовувався навіть наполовину (44,3%) в 2018 році. У цих портах було оброблено 4,6 млн тонн зернових і кормів, а пропускна здатність Гдині становить 5,5-6 млн. тонн, Щецина з Свіноуйсьце — 3,5 млн тонн, а Гданська — ще 2 млн тонн. Крім того, у Гданську чекає завершення будівництва ще один термінал із потенціалом у декілька мільйонів тонн.

Тому в Польщі багато хто підозрює, що проект «державного зернового терміналу» реалізується в бізнес-інтересах або самого Ардановскі, або осіб, наближених до правлячої партії.

Утім, насправді, ця ідея не нова. Вже понад десть років Національна федерація виробників зернових лобіює створення державного зернового терміналу. «Якщо ми не побудуємо такий термінал, то будемо постійно скаржитися, що витрати на транспортування нашого зерна на світові ринки все одно будуть вищі, ніж у Франції чи Німеччині», — заявляв ще в 2010 році тодішній міністр сільського господарства Польща Марек Савицький.

Поки не відомі ані проектна потужність такого терміналу, ні точні терміни введення його в експлуатацію. Але в будь-якому випадку, після реалізації задуманого, у Польщі посилиться помітний профіцит зернових потужностей.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.

Коментарі


Коментувати