Вверх

Вартість шлюзування суден виросте удвічі: учасники ринку здивовані

16 січня 2020   Андрій Муравський

Вартість шлюзування суден на Дніпрі може збільшитися удвічі. Відповідний проект постанови опублікувало Міністерство інфраструктури. До 20 січня проект повинен пройти публічне обговорення. Сайт «Порти України» попросив бізнес висловити свою думку щодо цього проекту.

Вартість шлюзування суден виросте удвічі: учасники ринку здивовані

У компанії «Грейн-Трансшипмент» підрахували, що транспортування тонни вантажу з комплексу «Перлина Дніпра» в місті Дніпро на рейдову перевантаження на банці Трутаєва подорожчає на $0,40, і це істотно.

«Уряд хоче збільшити фінансування утримання шлюзів, яке сьогодні не покриває витрати на утримання і ремонт об'єктів річкової транспортної інфраструктури. Казки про відсутність можливостей фінансування шлюзів на дніпровському каскаді ми чуємо з року в рік», — говорить комерційний директор компанії Євген Ігнатенко.

За його словами, чиновники вирішили, що бізнес почав отримувати надприбутки, оскільки зараз є збільшення попиту на річкові вантажоперевезення і статистика з року в рік показує зростання. «Але це далеко не так. Скажімо, дизельне паливо для українського судновласника, який бункерується в Україні, незважаючи на падіння курсу долара, залишається незмінним, а в деяких випадках буває незначне зростання», — говорить він.

«Нам назустріч держава іти не поспішає. Наприклад, зараз погода дозволяє продовжувати перевезення по річці Дніпро. Але, на жаль, це не маркер для наших чиновників, і вони залишили працювати тільки Каховський шлюз, а ті, що вище за течією, закрили. Який сенс у такому продовженні навігації, якщо основна маса зернових вантажів сьогодні сконцентрована вище Запорізького шлюзу?», — дивується Ігнатенко.

Заступник директора з розвитку логістики на річці Дніпро компанії «Аскет Шиппінг» Юлія Заботіна каже, що поки рано прогнозувати, як підвищення вартості шлюзування відіб'ється на ринку — або підвищенням вартості послуги для клієнтів, або зміною маржинальності послуги для операторів ринку. Але зміна будь-якої складової в структурі ціноутворення змінює умови гри, наголошує вона.

«Кінцеву вартість у будь-якому випадку визначає ринок. При цьому судновласники і не лише вони, а й більшість інших учасників ринку, не розуміють, чому при збільшенні тарифу вони отримують ту ж послугу, в тих же обсягах і в ті ж терміни, але вже за більшою ціною. Що виграє платник, оплачуючи удвічі збільшені ставки по проходженню шлюзів? Скорочення часу проходження? Якісь інші вигоди для себе? Нічого, все те ж саме», — прокоментувала вона «Портам України».

«Аскет Шиппінг» працює на ринку річкових перевезень України півтора року. Ми бачимо, що зараз річкові вантажоперевезення є хорошою і вигідною альтернативою автомобільному і залізничному транспорту. Як з точки зору цінової політики, так і з точки зору логістики. Схема перевезення по Дніпру дозволяє істотно спростити шлях доставки вантажу з Центральної України на морські судна, минаючи вузькі ланки залізничної логістики та розвантаживши автомобільні дороги. Важливо, що чітке планування підходів барж до Panamax дає можливість уникати простоїв і тимчасових втрат фрахтувальникам і клієнтам, і в сумі дає переваги на дуже конкурентному ринку зернових вантажів. Тому попит на послугу річкової логістики є, і цей ринок має великі перспективи розвитку», — додає вона.

«Підвищення ставок на шлюзування так чи інакше торкнеться, якщо ініціатива МІУ таки буде здійснена, всіх гравців цього ринку. Зокрема, і тих, хто постачає паливо до річкових портів. Тобто, одні чиновники говорять про те, що нам потрібно піти від залежності від російського дизпалива і доставляти його з інших країн морем (а отже — і до Запоріжжя на комбінат «Зірка» і до річкового порту міста Дніпро), а інші створюють умови для того, щоб ця доставка обходилася дорожче», — упевнений керівник групи компанійOrange Oil (спеціалізується на поставках палива водним транспортом) Роман Румянцев.

«Компанії, які працюють на річці, не розуміють, чому саме зараз чиновники ініціюють підвищення тарифів за проходження шлюзів. Ми розуміємо, що шлюзи необхідно ремонтувати: капітальних витрат на ремонт шлюзів багато років не робили, і через їх незадовільний технічний стан є ризик, що в будь-який момент якийсь шлюз може припинити працювати. Але ж уже найближчим часом депутати мають розглянути законопроект «Про внутрішній водний транспорт», в якому повинні бути визначені джерела фінансування, у тому числі — для гідротехнічних споруд. Ми віримо в те, що законопроект буде ухвалений. Але якщо у когось є сумніви з цього приводу, то чи не краще спочатку дочекатися голосування, а вже потім ініціювати підвищення плати за шлюзування?», — додає директор ТОВ «Світловодський річковий термінал» Юрій Скічко.

«Ті кошти, які виділяються з Державного бюджету за окремими програмами на підтримку експлуатаційно-безпечного стану судноплавних шлюзів, достатні для підтримки шлюзів в належному технічному стані. Незважаючи на це, ефективність використання/освоєння державних коштів не досягає навіть 50%. Отже, проблема утримання шлюзів у належному технічному стані лежить не в площині їх недофінансування, як зазначається в пояснювальній записці, а в неможливості їх ефективного використання. І є не проблемою бізнесу, на який намагаються покласти додатковий фінансовий тягар, а Міністерства інфраструктури, в підпорядкуванні якого перебуває ДП «Укрводшлях», — запевняє співглава комітету з логістики Європейської Бізнес Асоціації, голова робочої групи з розвитку річкової і морської інфраструктури Ольга Копійка.

«Ця ініціатива в корені суперечить ініціативам як Кабінету Міністрів України, якщо звернутися до раніше прийнятих ним рішень, так і самого МІУ, яке декларує пріоритет на збільшення вантажної бази перевезення річками України. У вересні 2019 року під час відкритого виїзного засідання комітету ВРУ, присвяченого законопроекту «Про внутрішній водний транспорт», міністерство висловило позицію підтримки ініціативи щодо скасування плати за проходження суден шлюзами і розведення мостів, щоб забезпечити річкам інвестиційну привабливість. Крім того, схвалений 15 січня на засіданні комітету з питань транспорту та інфраструктури ВРУ законопроект 1182-1 чітко дає відповідь на питання фінансування шлюзів, яке пропонується покласти на виробників електричної енергії на ГЕС, до складу дамб яких належать такі споруди», — продовжує вона.

Ольга нагадує про 90% дивідендів, які АМПУ відраховує до держбюджету, і які можуть бути спрямовані на розвиток морської і річкової індустрії, в тому числі — на належне фінансування шлюзів, оскільки головним чином річками вантажі транспортуються до морських портів України.

Через ці причини бізнес категорично не підтримує ініціативу МІУ, наголошує представник Європейської Бізнес Асоціації.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.

Коментарі


Коментувати