Вверх

Ступеневі маршрути доставки зерна в порти: думки експертів

30 січня 2019   Іван Киричевський

Аграрії почали домовлятись про спільний вивіз продукції через «кернелівський» Transithub. Як це працює і чи вирішить проблему дефіциту рухомого складу та тяги.

Ступеневі маршрути доставки зерна в порти: думки експертів

У 2018 році зернотрейдери скаржились на те, що курс «Укрзалізниці» на тотальну «маршрутизацію» логістики відрізав більшу частину елеваторів від перевалки зерна до портів: продукцію відвантажували лише 60 зерносховищ із 800, зокрема через що перевалка агропродукції залізницею скоротилась на 15% або до 31 млн тон за рік.

Початок 2019 рік підказав зернотрейдерам шлях вирішення логістичних проблем: формування «ступеневих маршрутів» на залізниці через платформу Transithub, що належить компанії «Кернел». На базі платформи за січень було сформовано 10 заявок на відправку зерна «ступеневим маршрутом», виконано було три замовлені перевезенні.

Теоретично, через такий аналог «блаблакару» власники зерна можуть домовлятись про спільну доставку свого товару з декількох лінійних станцій до однієї з портових станцій. При цьому поїзд буде сформований як вигідний для залізничників «класичний» маршрут, завдяки чому зерно швидше доїжджатиме до портів, а портові елеватори перевалюватимуть вантаж на судна в строк. Втім, попереджають експерти, новація із «ступінчастими маршрутами» не допоможе побороти дефіцит тяги і вагонів-зерновозів, а також не усуне потребу в модернізації портової інфраструктури, що стримує і «класичні» перевезення зернових залізницею.

Вигода stepbystep

Доктор технічних наук та викладач Українського державного університету залізничного транспорту Андрій Прохорченко каже: на українських залізницях «ступінчасті маршрути» використовували ще за СРСР. Механіка була проста: одним локомотивом залізничники збирали на послідовно розташованих станціях групи вагонів з однаковим чи різним вантажем. Це допомагало зекономити час та затрати на сортувальні операції із рухомим складом. Але за незалежної України поняття «ступінчастого маршруту» виключили із «Правил залізничних перевезень», тому таким видом доставки залізничники майже не користувались, пояснює експерт.

У свою чергу, користуватись «ступінчастими маршрутами» зернотрейдери почали через проблеми у роботі «Укрзалізниці». Президент Української зернової асоціації Микола Горбачьов деталізує: якщо «класичний» маршрут зерновозів можна відвантажити лише із 60 елеваторів, то «ступінчастий» - із 200-300. При цьому для «ступеневої» відправки зерна не обов’язкова близькість елеватора до колій, лише – технологічна здатність залізничної станції навантажити зерном достатню кількість вагонів у короткий строк. «Таким чином, ступінчасті маршрути дають доступ до залізниць більшій кількості агровиробників, та дозволяють портам ритмічніше відвантажувати зерно: розраховувати лише на 60 елеваторів – нелогічно», - резюмує очільник УЗА.

Аграрії не мають іншого варіанту, аніж переходити до формату «ступінчастих маршрутів» у перевезеннях зерна, додає керівник аналітичного сектору Zernovoz.in.ua Олександр Глущенко. Експерт запевняє: 90% залізничних станцій України в принципі не здатні відвантажити «маршрут» у 54 вагони-зерновози, а достатній для «маршруту» обсяг зерна можуть зібрати самотужки лише крупні агропідприємства. Дрібні та середні аграрії можуть вантажитись лише на невеликих станціях, об’єднаних у полігони для відправок. Збирати вагони з таких станцій як і аграріям так і залізничникам вигідно збирати саме через механізм «ступінчастих маршрутів», переконаний Глущенко.

У свою чергу, каже Прохорченко, УЗ зернові «ступінчасті маршрути» вигідні і через співвідношення «затрати/прибуток»: не потрібно витрачати ресурс на сортування вагонів, за «ступінчасту» відправку аграрії платитимуть за тарифами «класичних» маршрутів, але залізничники будуть зобов’язані витримувати норматив швидкості лише у 200 кілометрів за добу, як для «повагонних» відправок, замість 320 кілометрів за добу як для «маршрутних» відправок.

Втім, експерти поки що не покладають значних надій на проект «ступінчастих машрутів» перевалки зерна через платформу Transithub. Справа як і у самому форматі проекту, так і в дефіциті тяги та інших проблемах роботи «Укрзалізниці».

Зерно везуть лебідь, рак і щука

По-перше, за словами Горбачьова, комбінувати «ступеневі маршрути» із зерновозів – «дуже складно». «Дуже складно скомпонувати з різних точок відправлення в одну точку призначення, бо на одному маршруті можуть вантажитись навіть 4 компанії, які захочуть їхати не тільки в «Одеса-порт», але в «Миколаїв-порт», і це вже не буде маршрутом для залізничників», - коментує очільник УЗА. «Та й експортери з трейдерами не мають займатись невластивою для них справою – шукати таких же «братів по нещастю», аби зібрати ступеневий маршрут», - доповнює Глущенко.

Окрім того, стверджує заступник директора з логістики компанії «Дельта Вілмар» Валерій Ткачов, значна кількість агрокомпаній не хоче ...

Продолжить чтение...

Качественная независимая журналистика может существовать благодаря поддержке читателей, поэтому продолжение этого материала доступно только нашим подписчикам.

Если вы уже подписаны Войдите в систему
Для юридических лиц Заполните форму
Консультация: pr@runsite.com.ua
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.

Коментарі


Коментувати