Вверх

Тарієл Хаджишвілі: «Кожне судно знову дається з боєм»

25 лютого 2019   Валентина Михайлова

Корупціонери активно борються за відновлення схеми поборів при контролі баластних вод і придумують нові ходи — розповідає в інтерв'ю «Портам України» віце-президент Морської палати України, директор компанії «Новикъ» Тарієл Хаджишвілі.

Тарієл Хаджишвілі: «Кожне судно знову дається з боєм»

Фото: elevatorist.com

З віце-президентом Морської палати України, директором агентської компанії «Новикъ» Тарієлом Хаджишвілі ми зустрілися в непростий робочий момент. Екологам держслужби з безпеки на транспорті вдалося без відома капітана судна, агентом якого є компанія «Новикъ», з другої спроби потрапити на борт і взяти в порушення закону проби баластних вод. Ситуація, коли державні службовці будь-якими способами таємно пробираються на судно, була б комічною, якби не загрожувала реальними фінансовими втратами для судновласника.

Ось уже більше трьох років в Україні, як і в усьому цивілізованому світі, скасовано обов'язковий контроль ізольованого баласту. Екологам заборонено самостійно підніматися на борт судна, брати проби. Однак, приймаючи таке рішення в 2015 році, ГОСТ на показники для баластних вод не скасували. А вимоги до її якості зробили жорсткішими, ніж для питної води, ще на початку 90-х, коли створювалася корупційна схема на перевірці баластних вод. Тому будь-яке, навіть незаконне, проникнення екологів до жаданих танків у результаті може закінчитися перемогою корупціонерів. Якість води завжди не буде відповідати стандартам. Судновласникам доведеться або платити штраф, або відбуватися більш дешевим хабарем, або, як у цьому конкретному випадку, опротестовувати штраф у суді.

— Кожне судно знову дається з боєм, — каже Тарієл Хаджишвілі. — У екологів немає офіційного дозволу відбирати проби, не розписаний порядок відбору. Вони в принципі не мають права підніматися на борт судна самостійно. Функції контролю покладено тільки на держпортнагляд. В Адміністрації морських портів України стверджують, що у екологів немає офіційного доступу в порт, вони навіть не мають пропусків. Проте, з приходом кожного судна ці неофіційні люди якимось чином опиняються в порту, на стратегічно важливому і об'єкті, що охороняється, легко проходять на судна.

Читайте також Фактчекінг: як лукавить Міністр екології

Останній випадок стався на судні Manzanillo. Невідомі особи піднялися на борт, взяли проби, виписали штраф. Встановити особи не вдалося: в бортовому журналі вони відзначилися як безіменні інспектори екології, під приписом нерозбірливі прізвища. Штраф склав близько $10 тис. Судно, щоб не втрачати гроші через простій, пішло з порту під гарантії сплати штрафу. Так ми уникли необхідність давати хабар. Подано позов до суду, в якому будемо доводити неправомірність штрафу.

Практично в жодному порту світу скидання ізольованого баласту не контролюється. У всьому цивілізованому світі ці функції виконує PSC. Агент запитує у капітана і судновласника журнал баластних вод, за яким видно, в яких точках відбирався і відкочувався баласт. Якщо журнал заповнений коректно, вказані дані, що не порушують морські конвенції, MARPOL, то сенсу в додаткових перевірках немає.

Все починається з пломби по $50 за штуку

— Рівно три роки тому морське співтовариство країни серед головних досягнень 2015 року на водному транспорті назвало скасування обов'язкового контролю ізольованого баласту. Експерти називали це «перемогою над практикою незаконних поборів, яка ганьбила Україну по всьому світу». За їхніми оцінками, річний розмір неофіційних винагород екоінспекторам досягав $30 млн. Як стало можливим, що постанова уряду знову не виконується?

— Боротьба з цією корупційною годівницею має свою історію і своїх героїв. Її самовіддано почала компанія «Трансшип». Після Революції Гідності морське співтовариство стало активнішим і змусило Кабмін прийняти потрібні рішення. Поступово ставали відомі деталі формування корупційного ланцюжка й імена ініціаторів. Відоме, наприклад, прізвище конкретного замовника жорстких нормативів для баластних вод з Держекології. Відомо, чому перевірка віддана конкретній лабораторії, а не незалежним експертам. Стало зрозуміло, як поетапно формувалася схема. Наприклад, в 90-х баластна тема починалася з вимоги до судновласника оплачувати пломбування по $50 за штуку, потім плавно перейшли до відбору і контролю баластних вод.

Сьогодні екологи-корупціонери діють у складі «Укртрансбезпеки», яка, з нашої точки зору, була створена для відновлення колишнього джерела поборів. Цікаво, що в 2018 році схема стала відроджуватися саме в такому самому порядку, як вона з'явилася в 90-х, — з оплати за пломбування. Схема буквально за рік повернулася один в один. Її намагаються законодавчо посилити. Наше завдання — ні в якому разі цього не допустити.

Реальна підтримка від Асоціації морських агентів

— Це взагалі реальне завдання — ліквідувати схему хабарів на баласті? Якась нескінченна гра — відрубав одну голову, з'явилася нова контора...

— Досвід показав, що зусилля окремих борців можуть привести до конкретних результатів, але набагато ефективніше об'єднуватися. Якби в 2015 році всі гравці галузі консолідували сили в боротьбі за реальне знищення схеми з баластними водами, то всі б побачили результати, і корупціонери не змогли б переписати ситуацію заново.

Справа не тільки в чиновниках із держструктур. Вони легко замінні. Справа в низькоій свідомості всіх учасників процесу, в цілому українського суспільства. Це і ті, хто вимагає хабарі, і ті, хто дає їх, і ті, хто виступає посередником, і ті, хто просто мириться з таким станом справ. Ті ж іноземні судновласники, щоб уникнути простою і клопоту, спочатку закладають до витрат вартість поборів в українських портах.

І звичайно, величезну роль відіграють ті, хто виступає посередником між судновласниками і портовою владою, — агентські компанії. Якби більшість агентів спочатку зайняло жорстку позицію до найменшого порушення, захищали інтереси своїх принципалів, до сьогоднішнього свавілля справа б не дійшла. Агенти, на жаль, самі роблять замах на гроші своїх же принципалів — в цьому і біда.

Система працює просто: закинули для перевірки маленький гачок. Якщо учасники ринку його легко заковтнули, значить можна запускати схему побільше. Наприклад, спочатку для відбирання грошей за пломбування створили компанію «Посейдон». Всі розуміли, навіщо і хто за цим стоїть. Але ж дурниця, гроші за пломбу невеликі, сперечатися не стали. Потім створили швартову бригаду, з якою всіх змушували підписувати договори. Витрати помітно зросли. Якби тоді агентський бізнес виступив єдиним фронтом, сьогодні з ним рахувалися б більше.

На жаль, не всі готові об'єднуватися. Хтось зацікавлений у схемах поборів своїх же принципалів, а у когось просто немає ресурсів протистояти системі. Сьогодні на ринку України реально працюють близько 100 агентських компаній. Серед них є великі, які міцно стоять на ногах. І є маленькі, їм важко чинити опір поодинці. А є ті, хто втомився боротися самостійно і витрачати на це неймовірну кількість сил. Потрібен єдиний центр, який би об'єднував ресурси для боротьби.

Таким бойовим об'єднуючим центром в останній рік активно виступає Асоціація морських агентів України. Організовано оперативний обмін думками та інформацією, агенти стали частіше спілкуватися. Ведеться статистика. Це допомагає прояснити реальну ситуацію. Дається консультативна підтримка. АМАУ навчає, в тому числі капітанів портів, як грамотно діяти в тих чи інших ситуаціях.

На сьогодні у бізнесу є лише один цивілізований метод боротьби з системою поборів і корупції — максимальний розголос і консолідація всіх учасників морського бізнесу, які готові і бажають щось міняти. Тому Асоціація залучає до проблем якомога більше коло фахівців, громадських організацій в країні і за кордоном, пресу. Нещодавно АМАУ стала членом федерації FOSFA.

Можливість максимального розголосу і залучення міжнародних організацій до вирішення непростої ситуації в Україні стала більш реальною завдяки створенню Морської палати України.

Реальна підтримка надихає і об'єднує. Чим більше агентів будуть бачити результати зусиль, тим більше шансів змінити сумну статистику. Процес пішов. У АМАУ з'являються нові члени, люди цікавляться умовами, просять юридичної консультації.

Як виграш у суді не став перемогою агентів

— Наскільки мені відомо, АМАУ успішно оскаржила в суді нову редакцію договору, запропоновану морським агентствам Адміністрацією морських портів України. У ньому агенту надавалися зобов’язання, які він не міг взяти тощо. Чи можемо говорити про перемогу?

— Про перемогу говорити рано. АМПУ по-своєму трактує рішення суду. Адміністрація, користуючись монопольним становищем, перед початком нового року ухвалила в односторонньому порядку так званий договір приєднання. Агентам, які не підписали його, автоматично забороняли вхід до порту. В останній робочий день року, що минає, довелося прийняти документ.

Ця історія якраз про принциповість і чистоту позиції. Єдине завдання договору між агентською компанією і АМПУ — здійснення валютної транзакції між банками для оплати суднозаходу. Фахівці АМПУ з фінансового документа зробили 10-сторінковий звід положень, що регулюють діяльність агента. Договір покладає на нього відповідальність за всі дії і порушення судновласника, фрахтувальника, капітана, наприклад за розлив нафти, аварію тощо.

По-перше, ці положення просто не відповідають дійсності. По-друге, така позиція є некоректною. Адміністрація фактично сказала представникам судновласників: ви перебуваєте у сфері мого керування, підкоряєтеся мені, я контролюю, визначаю коло ваших дій і підвищую вам тарифи.

Агенти запропонували повернути договору початковий сенс. Спробували сказати, що не згодні з низкою пунктів. Діалог не вийшов. АМПУ поставила в односторонньому порядку умову — не підпишете наш варіант договору, не пустимо агента на територію порту. Тоді юристи АМАУ оскаржили в суді правомірність договору приєднання. Суд погодився, що він неправомірний. АМПУ заявила, що рішення суду розуміє по-своєму. Часу на подальші судові розгляди не залишалося.

В результаті судовий виграш не став перемогою. Але було зроблено реальний крок для відстоювання своїх прав. Зараз відбуваються юридичні консультації для відпрацювання подальшої стратегії. Ми оптимізму не втрачаємо.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.

Коментарі


Коментувати

Whoops, looks like something went wrong.

1/1 ErrorException in compiled.php line 7512: file_put_contents(): Only 0 of 348 bytes written, possibly out of free disk space

  1. in compiled.php line 7512
  2. at HandleExceptions->handleError('2', 'file_put_contents(): Only 0 of 348 bytes written, possibly out of free disk space', '/home/runsite2/ports.com.ua/www/bootstrap/cache/compiled.php', '7512', array('path' => '/home/runsite2/ports.com.ua/www/storage/framework/sessions/7jtA35aquTp10enIxQ5K7DmO2MbeDXE98SCRbkyl', 'contents' => 'a:5:{s:6:"_token";s:40:"tMbUD648qdNZR7IRGWMp5CiGY1ke3ErrYdQCfFLD";s:6:"locale";s:2:"uk";s:9:"_previous";a:1:{s:3:"url";s:88:"https://ports.com.ua/uk/articles/tariel-khadzhishvili-kazhdoe-sudno-opyat-daetsya-s-boem";}s:9:"_sf2_meta";a:3:{s:1:"u";i:1553227330;s:1:"c";i:1553227330;s:1:"l";s:1:"0";}s:6:"_flash";a:2:{s:3:"old";a:0:{}s:3:"new";a:0:{}}}', 'lock' => true))
  3. at file_put_contents('/home/runsite2/ports.com.ua/www/storage/framework/sessions/7jtA35aquTp10enIxQ5K7DmO2MbeDXE98SCRbkyl', 'a:5:{s:6:"_token";s:40:"tMbUD648qdNZR7IRGWMp5CiGY1ke3ErrYdQCfFLD";s:6:"locale";s:2:"uk";s:9:"_previous";a:1:{s:3:"url";s:88:"https://ports.com.ua/uk/articles/tariel-khadzhishvili-kazhdoe-sudno-opyat-daetsya-s-boem";}s:9:"_sf2_meta";a:3:{s:1:"u";i:1553227330;s:1:"c";i:1553227330;s:1:"l";s:1:"0";}s:6:"_flash";a:2:{s:3:"old";a:0:{}s:3:"new";a:0:{}}}', '2') in compiled.php line 7512
  4. at Filesystem->put('/home/runsite2/ports.com.ua/www/storage/framework/sessions/7jtA35aquTp10enIxQ5K7DmO2MbeDXE98SCRbkyl', 'a:5:{s:6:"_token";s:40:"tMbUD648qdNZR7IRGWMp5CiGY1ke3ErrYdQCfFLD";s:6:"locale";s:2:"uk";s:9:"_previous";a:1:{s:3:"url";s:88:"https://ports.com.ua/uk/articles/tariel-khadzhishvili-kazhdoe-sudno-opyat-daetsya-s-boem";}s:9:"_sf2_meta";a:3:{s:1:"u";i:1553227330;s:1:"c";i:1553227330;s:1:"l";s:1:"0";}s:6:"_flash";a:2:{s:3:"old";a:0:{}s:3:"new";a:0:{}}}', true) in FileSessionHandler.php line 83
  5. at FileSessionHandler->write('7jtA35aquTp10enIxQ5K7DmO2MbeDXE98SCRbkyl', 'a:5:{s:6:"_token";s:40:"tMbUD648qdNZR7IRGWMp5CiGY1ke3ErrYdQCfFLD";s:6:"locale";s:2:"uk";s:9:"_previous";a:1:{s:3:"url";s:88:"https://ports.com.ua/uk/articles/tariel-khadzhishvili-kazhdoe-sudno-opyat-daetsya-s-boem";}s:9:"_sf2_meta";a:3:{s:1:"u";i:1553227330;s:1:"c";i:1553227330;s:1:"l";s:1:"0";}s:6:"_flash";a:2:{s:3:"old";a:0:{}s:3:"new";a:0:{}}}') in compiled.php line 12345
  6. at Store->save() in compiled.php line 12165
  7. at StartSession->terminate(object(Request), object(Response)) in compiled.php line 2531
  8. at Kernel->terminate(object(Request), object(Response)) in index.php line 58