Вверх

8 ключових рішень щодо регулювання галузі

Тетяна Титаренко , Керуючий партнер юр. компанії LeGrant
21 лютого 2019

Протягом року в правовому аспекті спостерігається велика кількість законодавчих ініціатив. Що з них можна вважати досягненням, а що невдачею? Свою думку висловлює керуючий партнер юридичної компанії LEGRANT Тетяна Титаренко.

...

Портові збори: хороший рік

Ця тема не сходить з порядку денного транспортників вже багато років. Рівень ставок портових зборів завжди був однією з головних перешкод для зростання вантажопотоків. Витрати на одне заходження судна в українських гаванях значно більші, ніж у сусідніх портах Чорного моря. Безсумнівним плюсом є постанова Кабінету міністрів №990, прийнята наприкінці 2017 року. Цей документ знижує фінансове навантаження на Адміністрацію морських портів, яка змушена була перераховувати до бюджету у вигляді дивідендів 75% свого прибутку. Рішення уряду зменшило цей показник до 50%. Наслідком цього кроку також є наказ Міністерства інфраструктури №474, який передбачає знижку в 20% до ставок корабельного, канального, маякового, санітарного, якірного, причального і адміністративного зборів.

При цьому керівництво галузі вже два роки поспіль не може затвердити методику розрахунку ставок портових зборів, яка б чітко і ясно показувала власнику вантажу, які послуги він оплачує. Відсутність чіткого переліку послуг створила іншу проблему — спроби АМПУ повторної їх тарифікації «під соусом» послуг за вільними тарифами. Нав'язування Адміністрацією низки таких послуг вже є предметом розслідування АМКУ.

Єдине вікно, дві години на вирішення і нове прощання з екологами

Контроль і оформлення вантажів в українських портах також стали притчею во язицех. Багатьом учасникам ринку доводиться долати бюрократичні бар'єри, спілкуватися з кількома контролюючими структурами одночасно, зустрічатися з безпідставними перевірками, затягуванням рішень тощо. Восени минулого року парламент зробив досить рішучий крок вперед і прийняв законопроект №7010 про внесення змін до Митного кодексу та низку інших нормативних документів.

Головною перевагою цих нововведень є введення принципу «єдиного вікна», який передбачає, що процедури стануть простішими і швидшими. Вичерпний перелік товарів (з описом та кодом УКТ ЗЕД), які підлягають офіційному контролю, встановлюється Кабінетом Міністрів. Перевірку проводить Державна фіскальна служба (ДФС) шляхом попереднього контролю документів, список яких також визначає уряд.

Змінилося і саме поняття попереднього документального контролю. Тепер він передбачає перевірку відповідних документів і відомостей, а в разі необхідності — застосування автоматизованої системи управління ризиками. Процедура буде проходити в стислі терміни — дві години, протягом яких посадові особи повинні прийняти рішення.

Повноваження Державної екологічної інспекції зазнали серйозних змін. Тепер Адміністрація морських портів буде виконувати роль її незалежного контролера і брати участь у перевірці наявності забруднюючих речовин в акваторії. При цьому порядок співпраці двох структур поки що не затверджений. В цілому ж прийняття цього законопроекту можна вважати серйозним кроком вперед у реформуванні галузі.

Морська адміністрація: спроби дебюрократизації

Ще однією серйозною подією 2018 року стало відродження Морської адміністрації. Щоправда, оцінювати її досягнення поки що передчасно, бо нова структура працює лише з серпня і ще не встигла проявити себе у повній мірі. Щиро сподіваємося, що її робота значно спростить процес надання адміністративних послуг та підвищить тим самим привабливість галузі.

У той же час Морська адміністрація як наступник Укртрансбезпеки отримала у своє відання реєстрацію ліній закордонного плавання. Документи видаються після погодження з Адміністрацією морських портів, а тому сказати, що процедура спростилася, в цьому випадку не можна. Як показує зарубіжний досвід, цю роль, як правило, виконують самі порти, тому цілком логічним рішенням була б передача цього завдання АМПУ. Це спростило б процес.

«Перетягування канатів» між Міністерством інфраструктури та Морською адміністрацією, яке ми спостерігаємо останнім часом, негативно відбивається на функціонуванні галузі: виник хаос у призначенні капітанів портів — ключових осіб, що відповідають за безпеку мореплавства, а також у передачі шести ключових державних підприємств галузі з одного відомства в інше. Ініціативи Морської адміністрації щодо впровадження ліцензування (сертифікації) підприємств, які обслуговують судновласників (вантажовласників), також викликають негативну реакцію ринку.

Підводні ГТС: отримати дозвіл стало простіше

Минулий рік приніс позитивну зміну для інвесторів, які цікавляться портової галуззю. Зміни в постанові уряду №406 від 7 червня 2017 року дозволять спростити механізм отримання дозволів на будівництво підводних гідротехнічних споруд. Раніше процедура дублювалася і вимагала отримання двох пакетів документів — відповідно до загального містобудівного законодавства (постанова КМУ від 13.04.2011 №466) та спеціального законодавства у сфері виконання робіт на землях водного фонду (постанова КМУ від 12.07.2005 №557). З прийняттям змін процедури стали взаємовиключними. І для будівництва підводних ГТС потрібно лише проходження другої процедури.

Однак зміни не розв’язали проблему відведення землі приватним інвесторам для будівництва ГТС у портових акваторіях. Більше того, влітку 2018 року Верховний Суд оголосив позицію про неможливість формування земельної ділянки під портовою акваторією і передачі її в оренду.

На мою думку, питання може бути вирішене з прийняттям законопроекту №5431 (представлений групою народних депутатів, в тому числі Козирем Б. Ю., Урбанським А. І., Вадатурським А. А.). А до того моменту «насолодитися плодами» змін у постанові №406 зможе повною мірою лише АМПУ як активний користувач портових акваторій.

Арешт за межами порту: тепер це можливо

Значущою подією для галузі стали зміни в правилах арешту морських суден, передбачені новою редакцією Господарського процесуального кодексу.

Якщо раніше розглядати справу можна було тільки в тому випадку, коли судно перебувало в порту, то тепер недобросовісних гравців чекають неприємні сюрпризи ще до заходу в гавань. Тепер суд, який розташований у тому ж регіоні, що і порт, може накласти арешт, поки теплохід перебуває в дорозі. Це дозволяє завчасно підготувати необхідні документи і відповідає світовій практиці.

Крім цього, законодавці збільшили максимальний термін арешту судна з 5 до 30 днів, що дає достатньо часу для виконання вимог позивача.

Сторонні в режимній зоні

Страх втратити частину митних платежів до бюджету штовхає владу на нетривіальні дії. В експериментальному режимі оглядати контейнери, разом із митниками та іншими уповноваженими особами, відправили... поліцейських. Хоча таке рішення виглядає дещо дивним, з урахуванням того, що постанова Кабміну №479, яка власне і посилає правоохоронців у зону митного контролю, не дає їм право брати участь в оформленні товарів. Тобто перебувати на режимній території можна хоч цілодобово, але не більше. Займатися документами, оглядати вантажі і проводити інші процедури контролю заборонено.

До того ж, як з'ясувалося, поліцейські перебувають у зоні контролю не зовсім легально. Бо влада забула внести зміни до Митного кодексу, який чітко прописує суб'єктний список контролюючих осіб. В результаті після оформлення вантажів виникають затримки з провини поліцейських, які не мають жодних законних підстав перешкоджати подальшому пересуванню товарів. Тому таку ініціативу ніяк не можна вважати перемогою.

Доступ без знижки

Стримуючим фактором для розвитку перевалочних потужностей стала «реанімація» проблеми 30% знижки на спецпослугу доступу портового оператора до причалу. Проблема не нова. І, здавалося б, остаточно вирішена господарськими судами. Визнаючи право портових операторів на знижку, суди детально роз'яснили порядок застосування наказу МІУ №541. Зазначу, що саме наказ МІУ як регуляторний акт, а не угода з АМПУ визначає умови надання знижки. Однак у 2018 році АМПУ спершу зобов'язала портових операторів укласти нову угоду, а потім відмовилася застосовувати знижку, посилаючись на те, що судові рішення стосувалися інших угод.

«Підливає олію у вогонь» і МІУ, яке весь 2018 рік намагалося скасувати цю знижку. На щастя, Держрегуляторслужба стала на захист бізнесу, відмовивши МІУ у погодженні змін.

Одностороння угода для агентів

Подією, яка здивувала багатьох наприкінці року, стали повідомлення морським агентам від АМПУ, де було потрібно укласти нові угоди агентування у формі договору приєднання. Договір був запропонований типовий, один на всіх. Його форма і зміст обговоренню і тим паче коригуванню не підлягали, а сама Адміністрація залишила за собою право змінювати його умови в односторонньому порядку.

Крім того, восени АМПУ звернулося за роз'ясненням до Антимонопольного комітету про можливість впровадити нові умови до угоди агентування, де зобов'язати агента, який діє від імені і за дорученням судновласників, вносити забезпечення на рахунок АМПУ в розмірі 35 тис. USD, добровільно страхувати свою професійну відповідальність з лімітом не менше 35 тис. USD і гарантувати забезпечення суднозаходів в кількості не меншій, ніж буде заявлено в декларації про приєднання. Реакція учасників ринку очікувана: багато хто вважає, що ці ініціативи спрямовані на монополізацію ринку і укрупнення агентських компаній. Ці дії АМПУ завершують список невдач минулого року.

Сподіваємося, що 2019 рік буде плідним і дозволить довести до логічного завершення всі хороші ініціативи минулих років.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.
Все мнения автора

Коментарі


Коментувати

Whoops, looks like something went wrong.

1/1 ErrorException in compiled.php line 7512: file_put_contents(): Only 0 of 341 bytes written, possibly out of free disk space

  1. in compiled.php line 7512
  2. at HandleExceptions->handleError('2', 'file_put_contents(): Only 0 of 341 bytes written, possibly out of free disk space', '/home/runsite2/ports.com.ua/www/bootstrap/cache/compiled.php', '7512', array('path' => '/home/runsite2/ports.com.ua/www/storage/framework/sessions/eNLDEwAJ7itpqBQAchxWkjjqbpcl3P32I9HMokTX', 'contents' => 'a:5:{s:6:"_token";s:40:"eFu7ULdR5R7aUvgLsuRReroJ6jFqkej1csQmsOcr";s:6:"locale";s:2:"uk";s:9:"_previous";a:1:{s:3:"url";s:81:"https://ports.com.ua/uk/opinions/8-klyuchevykh-resheniy-po-regulirovaniyu-otrasli";}s:9:"_sf2_meta";a:3:{s:1:"u";i:1553230739;s:1:"c";i:1553230739;s:1:"l";s:1:"0";}s:6:"_flash";a:2:{s:3:"old";a:0:{}s:3:"new";a:0:{}}}', 'lock' => true))
  3. at file_put_contents('/home/runsite2/ports.com.ua/www/storage/framework/sessions/eNLDEwAJ7itpqBQAchxWkjjqbpcl3P32I9HMokTX', 'a:5:{s:6:"_token";s:40:"eFu7ULdR5R7aUvgLsuRReroJ6jFqkej1csQmsOcr";s:6:"locale";s:2:"uk";s:9:"_previous";a:1:{s:3:"url";s:81:"https://ports.com.ua/uk/opinions/8-klyuchevykh-resheniy-po-regulirovaniyu-otrasli";}s:9:"_sf2_meta";a:3:{s:1:"u";i:1553230739;s:1:"c";i:1553230739;s:1:"l";s:1:"0";}s:6:"_flash";a:2:{s:3:"old";a:0:{}s:3:"new";a:0:{}}}', '2') in compiled.php line 7512
  4. at Filesystem->put('/home/runsite2/ports.com.ua/www/storage/framework/sessions/eNLDEwAJ7itpqBQAchxWkjjqbpcl3P32I9HMokTX', 'a:5:{s:6:"_token";s:40:"eFu7ULdR5R7aUvgLsuRReroJ6jFqkej1csQmsOcr";s:6:"locale";s:2:"uk";s:9:"_previous";a:1:{s:3:"url";s:81:"https://ports.com.ua/uk/opinions/8-klyuchevykh-resheniy-po-regulirovaniyu-otrasli";}s:9:"_sf2_meta";a:3:{s:1:"u";i:1553230739;s:1:"c";i:1553230739;s:1:"l";s:1:"0";}s:6:"_flash";a:2:{s:3:"old";a:0:{}s:3:"new";a:0:{}}}', true) in FileSessionHandler.php line 83
  5. at FileSessionHandler->write('eNLDEwAJ7itpqBQAchxWkjjqbpcl3P32I9HMokTX', 'a:5:{s:6:"_token";s:40:"eFu7ULdR5R7aUvgLsuRReroJ6jFqkej1csQmsOcr";s:6:"locale";s:2:"uk";s:9:"_previous";a:1:{s:3:"url";s:81:"https://ports.com.ua/uk/opinions/8-klyuchevykh-resheniy-po-regulirovaniyu-otrasli";}s:9:"_sf2_meta";a:3:{s:1:"u";i:1553230739;s:1:"c";i:1553230739;s:1:"l";s:1:"0";}s:6:"_flash";a:2:{s:3:"old";a:0:{}s:3:"new";a:0:{}}}') in compiled.php line 12345
  6. at Store->save() in compiled.php line 12165
  7. at StartSession->terminate(object(Request), object(Response)) in compiled.php line 2531
  8. at Kernel->terminate(object(Request), object(Response)) in index.php line 58