Вверх

Для чого потрібні іноземні консультанти?

Артур Ніцевич, Партнер, адвокат Interlegal
05 листопада 2019

Нарешті Закон України про концесії, якого так довго чекав портовий бізнес, ухвалено!

Про його економічні і юридичні аспекти написали і ще напишуть інші юристи, а ми спробуємо зосередитися на такому важливому аспекті, як поява в «узаконеному» вигляді інституту консультантів (незалежних експертів і радників).

Вибір консультанта

Незалежний експерт може залучатися концедентом до роботи конкурсної комісії з правом дорадчого голосу. Такий експерт відбирається на конкурсних засадах і діє на підставі укладеної з концедентом угоди. Експертом не може бути особа, яка в будь-якій мірі брала участь у підготовці тендеру в ролі конкурсанта або радника, або пов'язана з такою особою договором, а також громадяни РФ або ті, хто працює на її резидентів. Участь незалежного експерта оплачується за рахунок реєстраційних внесків учасників.

Концедент може також залучати радників для здійснення низки завдань, наприклад, для збору і аналізу інформації про об'єкт (due diligence), підготовки пропозиції щодо ДПП у формі концесії, ТЕО і його аналогів, фінансової моделі, систематизації інформації, допомоги в пошуку інвесторів тощо. Причому якщо вартість об'єкта концесії перевищує 250 млн грн або такою очікується вартість створеного на його базі майна, то залучення радника вже є обов'язковим.

Оплата послуг консультанта

Оплата послуг залученого радника може відбуватися концедентом із коштів держбюджету, місцевих бюджетів або власних коштів держпідприємств, а також інвесторів і кредиторів. У такому випадку укладається тристороння угода, де замовником виступатиме платник. При цьому частина оплати буде фіксованою, а частина — в разі укладення і успішного виконання концесійної угоди, тобто «Гонорар успіху» (success fee), у відсотках від вкладених інвестицій або концесійних платежів. Однак, на сьогодні ринок ще в очікуванні ухвалення Кабміном розрахунків цієї фіксованої частини.

Крім того, для здійснення перерахованих вище завдань радників, концедент може залучати і міжнародні фінансові організації (МФО). Тоді укладається договір, який регулює обов'язки учасників підготовки концесії, включаючи і майбутнього концесіонера, розподілу фінансових витрат на підготовку, у тому числі на роботу радників, що гарантує компенсації в разі відмови концедента від концесії тощо.

При цьому на договір з МФО не поширюються процедури Закону про державні закупівлі. І, звичайно ж, радник не може бути учасником концесійного конкурсу або пов'язаною з ним (афілійованою) особою, а також підпадати під критерії недопущення до конкурсу (визнані банкрутами, перебувають у стадії ліквідації/реорганізації, належать на 10% і вище РФ і юрособам РФ, держпідприємства тощо).

Іноземний досвід + українська специфіка

А ось радники, консультанти та експерти з боку концесіонера, хоч у законі і не прописані, але без них ніяк не обійтися. Причому, очевидно, що вони повинні мати місцеву, українську експертизу або українських експертів, а також міжнародний досвід.

Іноземна компанія з багатим міжнародним досвідом і високим реноме, особливо, якщо в її портфоліо є проекти під егідою таких солідних міжнародних фінансових установ як Європейський банк реконструкції та розвитку, Європейський інвестиційний банк, Міжнародна фінансова корпорація тощо, досить високо цінуються комерційними банками, у яких інвесторам доведеться брати кредити під бізнес-план або ТЕО.

Незамінні такі радники і при великих угодах щодо придбання активів, злиття/поглинання тощо, ця функція у міжнародній практиці так і називається — Transaction Advisor. І, природно, при здійсненні всіх перерахованих операцій або різних варіантів державно-приватного партнерства (ДПП), як концесія або оренда, у нашій країні обов'язково знадобляться місцеві фахівці в галузі права, екології тощо, для аналізу всіх аспектів здійснення угоди і її наслідків — технічних, юридичних, екологічних, фінансових і навіть соціальних.

Потенційні інвестори це, звичайно ж, усвідомлюють. Більше того, і до нас, і до наших нідерландських партнерів Maritime & Transport Business Solutions (MTBS) уже зверталися представники великих зарубіжних компаній у зв'язку з оголошеним початком тендерів щодо пілотних проектів концесії в портах Ольвія і Херсон. У цьому випадку ми змушені були відмовитися в силу правил Міжнародної фінансової корпорації, яка раніше фінансувала роботу консорціуму зі створення ТЕО проектів концесії, де ми брали участь під брендом MTBS Ukraine. Класичний конфлікт інтересів.

Привід для оптимізму

Однак, і українські, і європейські консультанти з оптимізмом дивляться вже в найближче майбутнє. Зовсім нещодавно новопризначений міністр інфраструктури оголосив плани щодо ДПП в світлі нарешті прийнятого Закону про концесії. У планах і азовські порти, і термінали Одеси, і поромний комплекс Чорноморська. І це тільки в морській портовій галузі.

Новий уряд явно має намір продовжувати лінію роздержавлення господарських активів, які не мають стратегічного значення, і передачі їх у приватне управління.

Ця відмова від радянської спадщини планової економіки державного капіталізму подібна до скидання кайданів трудовим народом, як не парадоксально це звучить. І, вибачте за каламбур, щоб піти від радянського минулого, без радників не обійтися.

Мнение автора колонки может не совпадать с мнением редакции сайта
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.
Все мнения автора

Коментарі


Коментувати