Вверх

Експедитори назвали основні проблеми при роботі з УЗ

Віктор Берестенко, гендиректор АМЕУ
10 грудня 2019

Створені умови, коли працювати на ринку залізничних перевезень без корупційної складової стає неможливим. Ситуація продовжує загострюватися.

Як працює будь-яка бізнес асоціація? Вона отримує запитання, звернення, інформацію від членських компаній і формує «порядок», над яким починає працювати. За останні півроку ТОП у цьому списку посіли питання, пов'язані з роботою АТ «Укрзалізниця». Нижче постараюся коротко викласти причини, через які експедиторські компанії весь час згадують УЗ.

1. Додаткова плата 20%.

Багато експедиторів працюють із морськими контейнерами. Їх вантажать на фітингові платформи дверима один до одного. З 01.01.2019 р. УЗ застосовує до таких перевезень надбавку в розмірі 20% від вартості послуги. Тариф за перевезення на особливих умовах, за словами членських компаній, застосовують і при перевезенні в цистернах.

2. Термін підписання договорів.

Крім того, що експедитори повинні платити на 20% більше, вони ще й повинні підписати договір про перевезення вантажів на особливих умовах. Укрзалізниця бере собі на це ні багато ні мало 30 днів: 20 днів на розгляд, 10 днів на укладення. І, звичайно ж, прискорити цей процес не можна, але якщо за вас заступиться один із співробітників УЗ, то можна.

3. Порушення термінів доставки

Експедитори працюють із контейнерним устаткуванням морських ліній. Тому кожен день наднормативного використання виливається у демередж, пеню, санкції, додаткові витрати. Але УЗ, звичайно, це не хвилює. Бо не їй потім оплачувати ці рахунки і пояснювати клієнтові, чому їх вантаж все ще «йде».

Всього пара прикладів, завантажений вагон зі станції Правда на станцію Кривий Ріг (173 км) слідував 10 діб. Вагон зі станції Порт-Велике — Запоріжжя призначенням на станцію Чорноморська (722км) перебував у дорозі 11 діб.

4. Розподіл рухомого складу

Автоматичний розподіл піввагонів, зерновозів, універсальних платформ не працює. Щоб хоч якось отримати вагони, експедиторські компанії пропонують укласти договори з компаніями-посередниками. Після додаткової оплати вам нададуть послугу «забезпечення рухомим складом».

Асоціація вже не раз ставала свідком появи різних посередників. За фактом такі компанії не створюють ані послугу, ні продукт. Їх роль — облагородити і систематизувати корупцію.

5. Дефіцит тяги

Трохи вище я вже писав, як важливо для експедиторів дотримуватися термінів, і якими витратами загрожує його наднормативне використання. Незважаючи на це, контейнери тижнями простоюють на станціях в очікуванні тяги. Наприклад, для порту Чорноморськ тепловоз виділяється раз на тиждень.

Крім того, за інформацією від ДП «АМПУ», починаючи з 11.10.2019 р. «Укрзалізниця» без попереднього повідомлення зменшує максимальну кількість відвантажень вагонів на адресу морських портів України. Так, в Одеському морському порту 11.10.2019 р. відвантаження вагонів знижені до 60%, 24.10.2019 р. — до 40%, з 28.10.2019 р. — до 30%. Аналогічна ситуація спостерігається в Миколаївському порту і Південному.

І причина цих дій УЗ не в тому, що порти повільно розвантажують склади. А в проблемах організації руху поїздів і в тому, що вагони накопичуються на підходах до портів.

Спробую розповісти, чому це погано і для експедиторів, і для всієї економіки в цілому.

Станом на жовтень морські порти забезпечують 89% від загального обсягу обробки всіх вантажів і 92% від стратегічної для України перевалки сільськогосподарської продукції. Таким чином, перекриваються основні експортні напрямки нашої країни. Чому «Укрзалізниця» ввела заборони на відвантаження? Адже під загрозу потрапили не лише перевізники, експедитори, а й усі галузеві підприємства, за які відповідає АМПУ.

Асоціація міжнародних експедиторів вже написала в УЗ про ці ризики. Топ-менеджмент Укрзалізниці погодився з наявністю частини з них, але поки всі вони залишаються без розв’язання.

Створені умови, коли працювати на ринку залізничних перевезень без корупційної складової стає неможливим. Ситуація продовжує загострюватися. Суб'єкти господарської діяльності змушені припиняти свою діяльність, незважаючи на всі зусилля налагодити роботу з УЗ.

Мнение автора колонки может не совпадать с мнением редакции сайта
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.
Все мнения автора

Коментарі


Коментувати