Вверх

Гендиректор P&O Maritime Ukraine про зміни на ринку буксирів

Михайло Соколов, Гендиректор P&O Maritime Ukraine
18 червня 2019

Генеральний директор P&O Maritime Ukraine Михайло Соколов про зміни на ринку буксирних послуг України та найближчі перспективи

«Ще донедавна на ринку буксирних послуг працювали виключно державні компанії. Втім, ринок не був «закритий» для приватників: вони могли надавати буксирні послуги, адже національне законодавство таку можливість передбачало і до набуття чинності Закону України «Про морські порти» в 2013 році.

В тому числі, в акваторії Одеського порту в 2016 році буксирні послуги надавав тільки державний портофлот, який перебуває на балансі ДП «Одеський морський порт». Але вже через два роки приватні юридичні особи, навіть не маючи власного флоту, брали до 70% всіх заявок на буксирні роботи в порту, а за підсумками п'яти місяців цього року ― до 90%.

Схожа ситуація і в морському порту «Чорноморськ», де ще в 2015 році частка державного портового флоту становила 90%, тоді як в 2018 році приватні компанії зайняли до 70% ринку.

Примітно і те, що кількість суден у державних операторів залишається таким же, як і 5-7 років тому, проте вони надають набагато менший обсяг послуг. Одна з причин ― вони не витримують конкуренцію з приватним флотом.

Таким чином, ситуація на буксирному ринку аналогічна ситуації на ринку стивідорних послуг. Як відомо, понад 75% вантажів в українських портах за підсумками 2018 року обробляють саме приватні стивідори. Частка приватного сектора в перевалці вантажів з року в рік збільшується, а державних стивидоров зі структури управління Мінінфраструктури ― поступово знижується. Причина очевидна. Приватники активно інвестують в будівництво і нарощування портових потужностей, сучасну портову інфраструктуру і сервіс, тоді як у державних компаній катастрофічно не вистачає мотивації та коштів для технологічного переоснащення і модернізації застарілої портової інфраструктури, рівень зношеності яких сягає катастрофічних 80%.

Утім, ринок буксирних послуг в Україні нині досить неоднорідний і перебуває на стадії формування. З одного боку ми спостерігаємо стрімке зростання частки приватників і вихід на український ринок компаній масштабу світового лідера буксирних послуг P&O Maritime. Що, безумовно, тільки позитивно позначається на розвитку конкуренції та підвищенні якості послуг. Адже той же P&O Maritime привів в Україну потужні буксири, які впораються з найбільш великотоннажним судном, і строго стежить як за технічним станом суден, так і за дотриманням сервісу і стандартів якості материнської компанії.

З іншого боку ринок перенасичений підозрілими приватними компаніями без власного флоту, з буксирами, які використовуються за сумнівними схемами. Їх навряд чи можна назвати повноцінними буксирними операторами. Як і вкрай передчасно говорити про формування цивілізованого ринку буксирних послуг в Україні.

Втім, із часом буксирна галузь упорається з усіма «хворобами» зростання, які неминучі для всіх ринків, що розвиваються.

Майбутнє ― за буксирними операторами з бездоганною репутацією і світовими стандартами послуг.

Звичайно, приватним операторам упоратися з подібним викликом незрівнянно легше, але і для державних ця місія ― цілком здійсненна, якщо найближчим часом на рівні галузевого міністерства будуть прийнято низку рішень щодо державного флоту. Адже з кожним роком державний портофлот застаріває, коштів на підтримку флоту в належному технічному стані катастрофічно не вистачає. Але в їх екіпажах ― висококласні фахівці, які за жодних обставин не повинні залишитися без роботи.

Що ж може зробити держава? Вже сьогодні необхідно детально проаналізувати стан державного портового флоту. Гадаю, давно вже потрібно було прийняти рішення про продаж державних буксирів або про довгостроковий бербоут, обов'язково передбачивши в угодах гарантоване збереження робочих місць для екіпажів.

Однак, боюся, що момент вже втрачено: ринок перенасичений буксирами, екіпажі втрачають роботу. І все ― через відсутність бажання у керівників держкомпаній, на балансі яких перебувають буксири, і профільного міністерства зробити ринок прозорим. Вони вирішили, що схеми ― куди прибутковіші. Але тільки для них, а не для галузі, пересічних співробітників портофлоту і їх сімей.

Мнение автора колонки может не совпадать с мнением редакции сайта
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.
Все мнения автора

Коментарі


Коментувати