Вверх

Хто контролює АМПУ

Андрій Ставніцер, Генеральний директор ТІС
25 листопада 2019

Життя інколи дарує іронічні збіги. У ці дні три роки тому писав про пелевенщину українського бізнесу. Нічого не змінилося, веселіше стало.

Зам міністра інфраструктури прямим текстом повідомляє в листуванні невідомо з ким, що Адміністрація морських портів перебуває «під» людьми «Портінвесту». Публіка цей нюанс пропускає, в тому листуванні є набагато більш яскраві деталі.

Що ж, я старий зануда. Я помітив, і я поясню детальніше.

Компанія «Портінвест Лоджистікс», якою багато років керує Олександр Смирнов, за фактом дійсно керує АМПУ. Конкретніше, під їх контролем перебуває керівник АМПУ Райвіс Вецкаганс, кілька попередніх директорів ДП «Морський порт «Южний», керівників порту Маріуполь, і ще безліч важливих співробітників АМПУ. Їх завжди добре видно по дорогих костюмах і впевненій ході.

Це така морська традиція, так повелося багато років тому. Владислав Криклій, новий міністр транспорту, зробив неймовірне — прибрав із посад чиновників, які потрапили туди за політичними домовленостями, робили з галуззю що хотіли і вже давно здавалися нам всім просто неминучим злом. За цю роботу ми від щирого серця аплодуємо міністру, але нюанси залишилися.

ДП «Южний» за час правління Смирнова отримало від АМПУ два проекти днопоглиблення майже на $300 млн сукупно.

TIS генерує понад $50 млн портових зборів щороку. Це найбільша цифра серед усіх операторів нашої галузі. Збори відправляються в АМПУ, і по ідеї повинні повертатися в порти у вигляді днопоглиблювальних робіт та інших підтримуючих інфраструктуру заходів. Здоровий глузд підказує, що повертатися правильно туди, звідки буде максимальна віддача.

Але не з нашим щастям. Рекордні глибини в 19 метрів біля причалів держпорту прориті, ставки на перевалку падають, а вантажообіг не росте. Де тут ефективність державних інвестицій? Хто відповідатиме за такий результат?

Інша справа ТІС. З приватного бізнесу запитати за відповідальність у нас добре вміють, в першу чергу силові структури. Я гадав, у нас всі форми власності рівні!?

10 років тому ми втомилися чекати і зробили днопоглиблення за свої €40 млн. Відтоді нічого не отримали назад, крім періодичних наїздів силовиків і брудного піару. Дякуємо, урок засвоєний. Продовжуємо працювати далі, мовчки, в основному.

Попередній закон про концесії через Раду простягнув теж «Портінвест». Закон дозволяв оцінити порт «Южний» — а потім і інші активи, які їм цікаві — в смішні копійки. Всі про це знали, всі про це шепотілися, але не зрослося — влада змінилася і ухвалила новий закон. Разом з іноземними донорами. Нормальний.

Гадаю, пан Смирнов засмутився не сильно, бо якщо порт не можна дешево купити, в нього можна недорого посадити свого кишенькового керівника, і ефективно займатися перевалкою своїх вантажів за ставкою удвічі меншою, ніж в інших портах. Економія — вигода — всі задоволені. Якщо, до того ж, голова АМПУ Райвіс Вецкаганс робить все, що його попросиш — в цілому, бізнес більше ніж захищений.

Ще, про всяк випадок, «Портінвест» отримав лінійну знижку і платить менше портових зборів, ніж інші оператори. Лінійну знижку видають контейнерним перевізникам на судна, які ходять за одним регулярним маршрутом. У «Портівеста» немає жодної ознаки лінійності, а знижка є. Чому — читай вище.

Зараз, якщо вже нам пощастило з новим, адекватним міністром і новою командою, мені все ж хочеться сподіватися на чудовий фінал цієї нудної історії. Може, таки, вийде довести «джихад» до абсолютної перемоги і очистити галузь на 100%? З екологами, начебто, вийшло.

Провести конкурс на посаду керівника Адміністрації морських портів. Провести прозоро. Показати, що бізнес у рівних умовах із державою, і віддати, нарешті, держпідприємства в концесію, де їх перестануть грабувати і почнуть нарешті розвивати.

Тому що ми в ТІС хлопці прості — за шість років подвоїли вантажопотік, на наступні шість плани теж амбітні. Хотілося б якоїсь життєвої справедливості.

Мнение автора колонки может не совпадать с мнением редакции сайта
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.
Все мнения автора

Коментарі


Коментувати