Вверх

Незаконна діяльність ДП «Морречсервіс» повинна бути припинена

Іван Ніякий, віце-президент Морської палати України
30 січня 2020

Всі послуги «Морречсервісу» зводяться до банального посередництва між громадянином і особою, яка уповноважена державою надавати адміністративну послугу.

Державне підприємство «Сервісний центр морського і річкового транспорту» (ДП «Моррічсервіс») створено Наказом Морської адміністрації №111 від 30.10.2018 з метою «задоволення державних і громадських потреб у створенні сучасних умов обслуговування громадян, фізичних та юридичних осіб з питань надання послуг у галузі морського і річкового транспорту».

Фактично, сьогодні ДП «Моррічсервіс» узурпувало всі повноваження Морської адміністрації щодо надання адміністративних послуг, таких як оформлення паспорта моряка, послужної книжки, кваліфікаційних документів.

На практиці це виглядає таким чином. Моряк звертається до одного з офісів «Моррічсервісу», подає пакет документів, сплачує вартість адмінпослуги і вартість послуг самого сервісного центру. Потім співробітник «Морречсервісу» несе цей пакет документів капітанові найближчого морського порту (до слова, не легітимному), який далі готує і оформлює відповідні сертифікати і передає їх назад до «Моррічсервісу». У визначену сервісним центром дату моряк приходить і забирає готові документи.

Фактично, всі послуги «Моррічсервісу» зводяться до банального посередництва між громадянином і особою, уповноваженою державою надавати адміністративну послугу. При цьому, вартість отримання документів через «Моррічсервіс» у кілька разів вища, аніж безпосередньо у капітана порту.

Відповідно до ст. 1 ЗУ «Про Адміністративні послуги»:

«У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

1) адміністративна послуга — результат здійснення владних повноважень суб’єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов’язків такої особи відповідно до закону;

2) суб’єкт звернення — фізична особа, юридична особа, яка звертається за отриманням адміністративних послуг;

3) суб’єкт надання адміністративної послуги — орган виконавчої влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадові особи, державний реєстратор, суб’єкт державної реєстрації, уповноважені відповідно до закону надавати адміністративні послуги.»

Згідно ст. 9 цього ж закону, «Порядок надання адміністративних послуг:

1. Адміністративні послуги надаються суб’єктами надання адміністративних послуг безпосередньо або через центри надання адміністративних послуг».

Далі положення статті 11:

«Стаття 11. Плата за надання адміністративних послуг (адміністративний збір)

1. При наданні адміністративних послуг у випадках, передбачених законом, справляється плата (адміністративний збір).

3. Розмір плати за надання адміністративної послуги (адміністративного збору) і порядок її справляння визначаються законом з урахуванням її соціального та економічного значення.

5. Плата за надання адміністративної послуги (адміністративний збір) вноситься суб’єктом звернення одноразово за весь комплекс дій та рішень суб’єкта надання адміністративних послуг, необхідних для отримання адміністративної послуги (включаючи вартість бланків, експертиз, здійснюваних суб’єктом надання адміністративної послуги, отримання витягів з реєстрів тощо).

6. Стягнення за надання адміністративних послуг будь-яких додаткових не передбачених законом платежів або вимагання сплати будь-яких додаткових коштів забороняється».

Щодо «консультаційних послуг», якими часто прикриваються посередники: «Стаття 15. Надання супутніх послуг:

1. У приміщеннях, де розміщуються центри надання адміністративних послуг, інших приміщеннях, де надаються адміністративні послуги, можуть надаватися супутні послуги (виготовлення копій документів, ламінування, фотографування, продаж канцелярських товарів, надання банківських послуг тощо).

Забороняється відносити до супутніх послуг надання консультацій та інформації, пов’язаних з наданням адміністративних послуг, продаж бланків заяв та інших документів, необхідних для звернення щодо надання адміністративних послуг, а також надання допомоги в їх заповненні, формуванні пакета документів».

Крім того, ст. 16 Закону передбачено функціонування реєстру адміністративних послуг, який містить вичерпну інформацію про всі адміністративні послуги і перебуває за адресою: my.gov.ua

Тепер трохи цифр.

Відповідно до інформації з єдиного реєстру адмінпослуг, вартість виготовлення паспорта моряка становить:

«Адміністративний збір: 1) не пізніше ніж через 20 робочих днів з дня оформлення заяви-анкети — 0,2 розміру прожиткового мінімуму (420,40 грн.), встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року;

2) не пізніше ніж через 7 робочих днів з дня оформлення заяви-анкети — 0,4 розміру прожиткового мінімуму (840,80 грн.), встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року».

На сайті «Моррічсервісу» знаходимо такі розцінки:

«Вартість послуги (виготовлення 20 календарних днів) — 1455,40 грн. (без урахування банківських послуг).

Вартість послуги (виготовлення 7 робочих днів) — 2475,80 грн. (без урахування банківських послуг)».

Таким чином, різниця в ціні становить від 1035 грн до 1635 грн, або близько 200%. І це тільки паспорт моряка. Але ж є ще послужні книжки, дипломи, підтвердження...

Очевидно, що діяльність «Моррічсервісу» є незаконною і завдає істотного фінансового збитоку морякам, перетворюючи участь у здійсненні процедури надання адмінпослуги на супервигідний бізнес.

Часто апологети «Моррічсервісу» наводять як приклад діяльність сервісних центрів МВС, але це чистої води маніпуляція. Сервісні центри МВС є територіальними органами МВС, і їх діяльність повністю відповідає вимогам ЗУ «Про адміністративні послуги», а «Моррічсервіс» є державним комерційним підприємством, якому законом безпосередньо заборонено надавати адміністративні та супутні їм послуги.

Крім адміністративних послуг, «Морречсервіс» прибрав до рук ще й функції капітанів морських портів. Ідеться про оформлення приходу судна в порт і виходу з порту. Ця функція КТМ покладена на капітанів морських портів і здійснюється безкоштовно. Однак «Моррічсервіс» «винайшов» таку послугу, як «організаційно-технічне забезпечення процедури оформлення приходу та виходу судна з морського порту». Здійснюється вона в такий спосіб. Морський агент подає всі необхідні для оформлення приходу-відходу документи в «Моррічсервіс», а співробітники останнього передають їх капітану відповідного порту, який і здійснює оформлення. Знову маємо чисто посередницькі послуги, які коштують судновласнику 200-300 доларів США за кожен захід судна. Але ж агент може працювати і без посередника, звертаючись безпосередньо до капітана порту? Ні, не може. У липні 2019 року керівництво Мораду в усній формі дало вказівку всім капітанам портів оформлювати прихід і відхід суден виключно через «Моррічсервіс». Відтоді всі агенти змушені укладати договори з «Моррічсервісом» і оплачувати непотрібні їм послуги. Детальніше — див. відео.

Що робити? Необхідно негайно припинити незаконну діяльність «Моррічсервісу» щодо надання адміністративних та супутніх їм послуг, а також повернути функції оформлення приходу-відходу суден капітанам морських портів. Доцільно створити в Україні Центр адміністративних послуг на морському та річковому транспорті, де будуть надаватися всі адміністративні послуги в цій галузі. Це потребуватиме внесення змін до ЗУ «Про адміністративні послуги», Кодексу торговельного мореплавства і низки підзаконних актів, але унеможливить участь посередників між громадянином і державою.

Мнение автора колонки может не совпадать с мнением редакции сайта
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.
Все мнения автора

Коментарі


Коментувати