Вверх

Чи потрібна така структура, як «Дельта-лоцман»

Олександр Вінницький,
16 жовтня 2018

За останні роки в акваторії Южного відбулися п'ять випадків під час швартових операцій, які ставили під загрозу цілісність причалів

Порт Южний — найбільш глибоководний в Україні. Тут переробляються різні навалочні вантажі, а також зріджений газ і контейнери. І багато суден, що заходять в порт, мають вкрай великі розміри — з довжиною до 300 м і більше. Тому питання безпеки мореплавства стоїть тут особливо гостро.

Кожен прорахунок в керуванні судном може призвести до руйнування причалу, судна і, відповідно, до колосальних збитків для порту, судновласника і власників терміналу. За всіма міжнародними правилами за керування судном відповідає капітан, але фактично в порту функції керування судном здійснюються портовим лоцманом, який знає місцеві умови та особливості.

За останні роки в акваторії Южного відбулися п'ять випадків під час швартових операцій, які ставили під загрозу цілісність причалів.

1. 29.02.2016 р — причал № 21. Теплохід ALTRANY пошкодив фендер, була зірвана притискна планка і розірвана демпферна подушка. Пошкоджено опору портального крана.

2. 22.04.2016 р — причал № 18. Теплохід IRON DESTINY пошкодив привальний брус.

3. 10.10.2016 р — причал № 21. Теплохід CAPE KEY STONE здійснив небезпечне зближення з причалом на великій швидкості. Навалу вдалося уникнути за допомогою аварійної віддачі якоря.

4. 11.10.2017 р — причал № 8. Теплохід CONQUISTADOR пошкодив 20 м причалу плюс 60 кв. м поверхні причалу з пошкодженням бетонних плит і зміщенням швартової тумби. Було також дуже значне пошкодження судна.

5. 3.03.18 р — причал №22. Теплохід SEAVEN VOYAGER отримав значну деформацію носової частини судна.

Чому це відбувається? Ми замислилися, а хто ж очолює лоцманів північно-західної частини Чорного моря? Начальник філії АМПУ «Дельта-Лоцман» — за освітою економіст. Один заступник начальника — капітан далекого плавання, який має досвід лише старшого помічника капітана. Інший заступник начальника — капітан далекого плавання, який має досвід капітана на буксирах-рятувальниках.

Тобто, в керівництві всіма лоцманами північно-західної частини Чорного моря немає жодного капітана, який має досвід керування великотоннажними суднами, подібними до тих, що постійно заходять до порту Южний.

За такого стану справ навряд чи можливо здійснити правильний підбір кадрів лоцманів і кваліфіковано оцінити їх роботу і можливості. Для цього потрібно самому відчути, що означає проводити 300-метрове судно, особисто керуючи ним із ходового містка. Мабуть, саме тому відбуваються такі прикрі події, що тягнуть за собою пошкодження причалів, суден і сильно вдаряють по престижу порту.

Керівництво найбільшого морського терміналу, розуміючи, що основна причина аварій в тому, що невірно оцінюється відстань до причалу, скликало спільну нараду, по одному з рішень якої був придбаний лазерний 1000 метровий далекомір для використання лоцманами. Але керівництво ДП «Дельта-лоцман» письмово відмовилося від нього. Відмовилося, не розуміючи, як не просто, стоячи на містку 300-метрового судна, оцінити правильно дистанцію до причалу, особливо по носу.

Висловлене ж ними в листі міркування, що безпекою мореплавства в порту за Кодексом торгового мореплавства України повинен займатися капітан порту (що загалом вірно), натякає на те, що це не справа терміналів. Але згідно МКУБ, цим повинні займатися і керівники компаній всіх рангів, пов'язаних із судноплавством. І тим більше, це хвилює термінали, причали яких перебувають під загрозою руйнування через помилки співробітників ДП «Дельта-лоцман».

Виникає питання, а чи потрібна взагалі така структура, як «Дельта-лоцман». Подібної структури, наскільки мені відомо, немає в жодній іншій країні. Я вважаю, що потрібно повернутися до колишньої системи, коли портова лоцманська станція була підпорядкована капітану порту, і лоцмани працювали безпосередньо під його керівництвом. А на причалі від лоцманської станції під час швартових операцій перебував боцман. Це було б доцільніше в усіх відношеннях і, до речі, значно дешевше. Я обговорював це питання з багатьма капітанами, і вони підтримували таку точку зору.

Гадаю, Морській адміністрації України є сенс обговорити цю проблему. Адже проблема, як ми бачимо, є.

Мнение автора колонки может не совпадать с мнением редакции сайта
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.
Все мнения автора

Коментарі


Коментувати