Вверх

Складна це справа - спрощувати процедури

В'ячеслав Вороний, Начальник Служби у організації роботи портів АМПУ
14 травня 2019

ІМО прийняла пропозиції України щодо розширення компендіуму електронного документообігу з обробки суден у портах

З 8 по 12 квітня в Лондоні пройшло 43-е засідання FAL Комітету ІМО (Комітету зі спрощення формальностей у судноплавстві). У центрі уваги комітету останні роки у зв'язку з розвитком електронного документообігу перебуває робота морських єдиних вікон (МЕО). Була створена робоча група з електронного бізнесу, яка працює не лише під час пленарних засідань комітету в Лондоні, але і протягом усього року з використанням різних засобів телекомунікації.

Робоча група об'єднала крім представників держав-членів ІМО представників всіх міжнародних організацій, що займаються розробкою стандартів (Європейську економічну комісію ООН, Всесвітню митну організацію, ISO, Європейську комісію, BIMCO, ITF, FONASBA тощо). Активними учасниками групи є і представники України, що не випадково - приклад українського морського єдиного вікна був визнаний одним із найкращих, він був включений в Керівництво ІМО нарівні з іще сімома прикладами таких країн, як Японія, Німеччина, Фінляндія та інші.

За минулий рік робочою групою було підготовлено зміни до довідника зі спрощення і електронного бізнесу (IMO Compendium) і посібник з впровадження єдиних вікон. Ці документи визначають перелік і основні характеристики інформації, використовуваної в МЕО, і принципи впровадження єдиних вікон для всього світового морського співтовариства.

На пленарному засіданні 43-ї сесії мною було презентовано документ, що представив додатковий перелік інформації, необхідної для заходу і обробки судна в порту, з пропозицією включити її до компендіуму. Після тривалої дискусії на комітеті пропозиція була прийнята, і документ направили в групу для детального розгляду і підготовки технічного завдання. Важливо зазначити, що це перший раз, коли комітет прийняв рішення вийти в компендіумі за рамки затверджених семи форм FAL, декларації небезпечних вантажів та інформації з морської безпеки, які подаються суднами на прихід у всіх морських портах світу.

Протягом тижня робочою групою відпрацьовані остання редакція компендіуму, пропозиції України щодо його розширення, керівництва із впровадження МЕО, керівництва щодо забезпечення аутентифікації, цілісності і конфіденційності, перелік морських послуг, опис яких доцільно переглянути, й інші питання.

За результатами було вирішено заснувати кореспондентську робочу групу з перегляду опису морських сервісів Port Support Service, Vessel shore reporting, Pilotage service, Tug service, Maritime assistance service.

Також Комітетом були відпрацьовані питання гармонізації конвенції FAL із міжнародними медико-санітарними правилами, зокрема про включення до переліку документів, що надаються судном, свідоцтва про звільнення судна від санітарного контролю (ця позиція вже імплементована в Україні). Документи, які подаються судном, перейменовані в декларації, а дані - в інформацію.

Додаток до Конвенції доповнено обмеженнями передачі інформації про «безквиткових пасажирів» у державні органи країн їх постійного проживання (з міркувань безпеки таких громадян).

Комітет висловив серйозну заклопотаність у зв'язку з низьким числом держав-членів, що впровадили комітети щодо спрощення процедур або національних програм щодо спрощення процедур.

Слід зазначити, що в Україні подібний комітет створений постановою КМУ від 4.07.2017 р. «Про створення Ради з міжнародної торгівлі» на виконання угоди про спрощення процедур торгівлі СОТ. У зв'язку з тим, що цей орган охоплює всі галузі економіки держави, було б доцільно створити в його рамках секцію з морського транспорту.

На сесії всім нагадали, що з 8.04.2019 р. набув чинності стандарт 1.3 bis про обов'язкове введення державами ІМО електронного обміну інформацією щодо суден. У 2016 році ІМО затвердила керівництво щодо використання електронних сертифікатів суден, необхідних у тому числі для здійснення контролю держави прапора і порту. У розвиток цієї роботи IMO розробила модуль у GISIS (Глобальній інтегрованій системі інформації щодо судноплавства) Survey and Certification для верифікації електронних сертифікатів. Морські адміністрації Багам, Данії, Франції, Німеччини, Ліберії, Мальти, Маршаллових островів та інших держав вже активно використовують цю можливість.

До речі, ще в 2015 році на основі моїх пропозицій після 39-ї сесії комітету Мінінфраструктури був розроблений проект доручення про введення електронних сертифікатів в Україні. Ми могли стати локомотивом цього тренда, але, на жаль, пропозиції не були реалізовані.

Наступного року на Комітеті з екології IМО планує затвердити поправки до документів, що стосуються електронних суднових журналів, передбачених Конвенцією MARPOL.

Мнение автора колонки может не совпадать с мнением редакции сайта
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакції.
Все мнения автора

Коментарі


Коментувати